|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

לינדנשטראוס: אולמרט השמיץ, אנחנו צדקנו

מבקר המדינה שובר שתיקה ומדבר על חקירת אולמרט, הכספים של נילי פריאל, פרשת בנק לאומי והטענות נגדו לינדנשטראוס: "אנשי אולמרט טענו שתיק החקירה בפרשת מרכז ההשקעות ייסגר. הוכח שצדקנו"
10/04/2009  |   TheMarker TheMarker   |   מאמרים   |   פרשת אולמרט   |   תגובות
לינדנשטראוס. צדקנו [צילום: פלאש 90]

מיכה לינדנשטראוס - תעודת זהות
תפקיד: מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור גיל: 71 מצב משפחתי: נשוי + 3 מקום לידה: גרמניה תפקידים קודמים: תובע צבאי, יועץ משפטי לצה"ל, שופט תעבורה, שופט שלום, שופט מחוזי, נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה

   רשימות קודמות
  לופוליאנסקי הצנוע וחולדאי היוקרתי
  הישראלי שמכר 2 חברות הזנק ב-600 מיליון דולר
  כל הטוב של גוגל - בעמוד אחד
  כך תגרמו לסלולרי שלכם לעבוד זמן רב יותר
  איך הפסיד ארקדי גאידמק 725 מיליון שקל בשנה אחת

בדיוק בשעה שמבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, הרים כוסית לכבוד החג יחד עם עובדי משרדו הודיע היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, על כוונתו להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפרשת "מרכז ההשקעות". זה היה ביום ראשון השבוע, כשנתיים וחצי לאחר שמערכת היחסים בין לינדנשטראוס לאולמרט עלתה על שרטון. הרקע: כל חקירות המשטרה בשנים האחרונות נגד אולמרט, למעט אחת, נערכו עקב ממצאים שהגיש מבקר המדינה.

"אנשי אולמרט טענו שתיק החקירה בפרשת מרכז ההשקעות ייסגר. הוכח שצדקנו", אומר לינדנשטראוס השבוע בראיון בלעדי ל-TheMarker. "היועץ המשפטי לממשלה מצא ראיות שמצדיקות כתב אישום בעבירות של מרמה והפרת אמונים. העובדות שלנו היו נכונות. עם זאת, אני ער לכך שאין עדיין החלטה סופית ואולמרט אמור לעבור שימוע אצל היועץ המשפטי. השימוע יכול לשנות תוצאות של בדיקות מסוימות".


"מצטער על העמדה שהביע אולמרט"

בשנים האחרונות הגיש המבקר ליועץ המשפטי לממשלה כמה ממצאים ודוחות חמורים המתייחסים לפעילותו של אולמרט בתפקידיו הקודמים. הבולטים שבהם: מכירת מניות המדינה בבנק לאומי כשהיה שר אוצר; פרשת מרכז ההשקעות ופרשת המינויים הפוליטיים ברשות לעסקים קטנים - שתיהן התרחשו כשהיה שר התמ"ת; פרשת טלנסקי (שנחשפה עקב פרשת מרכז ההשקעות); ופרשת רכישת הבית ברחוב כרמיה, שאותה העביר המבקר ליועץ בלא דוח מסכם.

החיכוך בין השניים לא איחר להגיע. ביולי 2007 דנה הוועדה לביקורת המדינה בדוח המבקר, שלפיו כאשר היה אולמרט שר התמ"ת העניק מרכז ההשקעות סיוע למפעל סיליקט דימונה - אשר יוצג על-ידי עו"ד אורי מסר, מקורבו ושותפו לשעבר של אולמרט. בזמן הדיון קרא לינדנשטראוס לעברו של אולמרט: "עסקת בתחום שאסור היה לך לעסוק בו. הייתה כאן מעורבות של חבר שאולי רצית לעזור לו לקדם משהו. חובתך במקרה זה הייתה להגיד: 'אני פוסל את עצמי ומעביר את הטיפול לשר אחר בממשלה'. אתה מכיר את הפסיקה הזו היטב, קבעו שהיה שם ניגוד עניינים והפרת אמונים".

בתגובה אמר אולמרט כי לינדנשטראוס "מחפש אותו" והוסיף: "לא תמצאו ביטוי אחד שבו אני מתחתי ביקורת אישית נגד מבקר המדינה. ביקורת המדינה נהפכה לקרקס וכולם יודעים את זה - ומי שאחראי לכך הוא לא אני. יש לי הרבה כבוד למבקר המדינה ומעט מאוד כבוד למי שהופך את הביקורת לקרקס".

בשנתיים האחרונות, לאחר שאולמרט האשים את לינדנשטראוס כי הוא מונע מרדיפת פרסום וכי הוא מבקש "לייצר כותרות", השתדל המבקר להתרחק מהתקשורת. "מאחר שלא יכלו למצוא משהו אחר נגד הביקורת ונגד המבקר מצאו תירוץ כאילו המבקר מחפש כותרות ורודף פרסומת", הוא אומר. "אלה טענות סרק שנועדו לפגוע הן במבקר המדינה והן במוסד ביקורת המדינה. למזלנו הן לא פגעו בנו בסופו של דבר.

"לא הייתה חלילה שום רדיפה אחר אולמרט. אין לי ולא היה לי שום דבר נגד ראש הממשלה. כל הבדיקות נעשו בהגינות, בשוויוניות ולפי אמות המידה המקצועיות. בסך-הכל מילאתי את התפקיד שהוטל עלי. ברגע שקיבלנו תלונות נגד אולמרט - הן נבדקו".

לינדנשטראוס גם הודף את טענות אנשי אולמרט כי הוא עסק בזוטות. "לא בדקנו עניינים שנראה לנו כי אינם בתחומי טיפולנו, כמו העטים, השעונים והסיגרים שקיבל אולמרט בזמן שמילא את תפקידיו", הוא אומר.

נראה שלינדנשטראוס לא נרגע מההאשמות שהוטחו בו ובמשרדו: "לא ייתכן שראש ממשלה בישראל יאמר את הדברים הקשים נגד הביקורת. תפקידו כראש הממשלה לחזק את הביקורת. אני מצטער מאוד על העמדה שהביע. עדיף שהוא היה מופיע כמו מבוקרים אחרים ואומר 'אנו מכבדים את החלטת המבקר ונבצע את המסקנות'. "הוא התווכח אתנו על דוח שהיה ברור וחד, עם כל כך הרבה עובדות שהוכיחו כי הוויכוח שלו היה מיותר לחלוטין.

"גם הסגנון נגד עובדי משרד מבקר המדינה לא היה במקום. הטענות שלנו והעובדות שלנו היו נכונות. אני מקווה שאולמרט לא היה משתמש בו אם היה חושב פעמיים. אבל אין אדם נתפס בצערו".

ואולם אולמרט אינו היחיד שמתח ביקורת על לינדנשטראוס. בנובמבר 2006, כשהרוחות סערו סביב הסכסוך בין המבקר לראש הממשלה, פורסמה ב'הארץ' מודעה שבה נכתב: "לינדנשטראוס פוגע בסדרי השלטון בישראל". על המודעה היו חתומים חמישה פרופסורים: שלמה אבינרי, יואב דותן, יפה זילברשץ, אריק כרמון ואמנון רובינשטיין. "כיום, לאחר השינויים הגדולים שחלו, הם בוודאי חושבים אחרת", אומר בתגובה לינדנשטראוס.


"אני שלם עם ההחלטותי"

בחודשים האחרונים החליטה פרקליטות המדינה לסגור שני תיקי חקירה נגד אולמרט - בפרשת הבית ברחוב כרמיה ובפרשת בנק לאומי. בשלוש פרשיות אחרות - ראשונטורס (שלא נחקרה על-ידי המבקר), מרכז ההשקעות וטלנסקי יש טיוטות כתבי אישום.

לינדנשטראוס מגיב על כך בראשונה: "צר לי שהגענו לכך שיש שלוש טיוטות של כתבי אישום נגד אולמרט. עדיף היה שלראש הממשלה לא יהיו תיקי חקירה כאלה. אבל אני שלם עם ההחלטות שלי. אני מצטער שאולמרט הגיע למצב הזה".

ומה באשר לתיקים שנסגרו? לינדנשטראוס מביע צער על ההחלטה לסגור את התיק בפרשת בנק לאומי, שהתקבלה על-ידי פרקליט המדינה, משה לדור. החשד בתיק זה היה כי בעת שאולמרט כיהן כממלא-מקום שר האוצר שונו תנאי המכרז למכירת מניות בנק לאומי לטובת קבוצת רוכשים בראשות פרנק לואי. הקבוצה יוצגה בישראל על-ידי משרד עורכי הדין גרוס-חודק, שבראשו עמד עו"ד יוסי גרוס - מחותנו של אולמרט. בסופו של דבר קבוצתו של לואי לא התמודדה במכרז.

"מי שקורא את הדוח של לדור, שבו הסביר מדוע סגר את התיק, אינו יכול להתפאר", אומר לינדנשטראוס. "אין מחלוקת על כך שהיו מגעים שהוסתרו בין הנציגים של אחת מקבוצות המשקיעים (קבוצת לואי - צ"ז) לבין אולמרט. המגעים האלה לא דווחו לאנשי משרד האוצר. המגעים התנהלו באופן חסוי רק בין אולמרט לבין נציגי הקבוצה".

לדברי המבקר, "תיק בנק לאומי נסגר מחוסר ראיות, ולא מחוסר אשמה. היה עדיף שבעניין זה בית המשפט היה אומר את דבריו באמצעות שופטים מקצועיים, שישמעו את כל העובדות".

לגבי החלטת המשטרה לסגור את תיק כרמיה (בנוגע לאולמרט עצמוט) אומר לינדנשטראוס, כי הוא העביר את הממצאים ליועץ המשפטי, אך לא סיים את החקירה לאחר שהתברר כי אינו יכול לחקור חלק מהמעורבים מפני שהם עובדים בחברת בנייה פרטית [ההכרעה בתיק זה נתונה עתה בידי היועמ"ש].

בפרשת כרמיה חקר המבקר תלונות שלפיהן אולמרט ורעייתו עליזה רכשו מחברת בנייה דירה ברחוב כרמיה בירושלים בהנחה של כ-300 אלף דולר. ההנחה ניתנה לכאורה תמורת כך שאנשיו של אולמרט, שכיהן לשעבר בתפקיד ראש העיר ירושלים, יסייעו לחברה לקבל זכויות בנייה מוגדלות במגרש.

בסביבתו של אולמרט אמרו שדברי לינדנשטראוס אינם ראויים לתגובה.


"אני משוכנע שברק יחזיר את הכסף"

אולמרט אינו הפוליטיקאי היחיד שנפגע מלשונו החדה של המבקר. לינדנשטראוס דרש באחרונה משר הביטחון, אהוד ברק, כי ישיב כספים לארבעה לקוחות של טאורוס - חברה לייעוץ אסטרטגי עסקי שהייתה בבעלות אשתו, נילי פריאל.

פעילותה של טאורוס הסתמכה על קשריה של פריאל עם הצמרת השלטונית והכלכלית בישראל, ואולם החברה פעלה ללא אישור של ועדת ההיתרים, שאמורה למנוע ניגוד עניינים אצל שרים וסגני שרים.

פריאל סגרה את טאורוס באוגוסט האחרון עקב ביקורת ציבורית, ובתחילת אפריל קבע לינדנשטראוס שעליה להחזיר את הכספים ללקוחות. השבוע הוא אמר כי "אני משוכנע שברק יקיים את המלצותינו ויחליט מיוזמתו להחזיר את הכסף. לדעתי, כל בקשה של שר לוועדה למתן היתרים צריכה להיות שקופה ולהתפרסם לציבור. כיום הנושאים האלה חסויים".

המבקר בודק באחרונה, עקב פרסומים ב-TheMarker, גם פעולות גיוס כספים שביצעו ח"כים לקראת הפריימריז. לפי הפרסומים, ח"כ עמיר פרץ (עבודה) גייס בווינה 27 תרומות בסך של 10,000 שקל כל אחת, והשרה לשעבר רוחמה בלילא (קדימה) קיבלה שתי תרומות בסך של 100 אלף שקל מכל אחת מאחיותיה - גלית טויזר ואתי בלילא-בלונדר.

פרץ ואברהם פעלו לפי החוק, אך לינדשטראוס סבור ש"על הכנסת לתקן את החוק ולאסור על מתמודדים בפריימריז וכן על מפלגות לגייס תרומות מחו"ל. איני יודע מהם האינטרסים של התורמים מחו"ל לתרום למועמדים ולמפלגות בישראל".

לינדנשטראוס גם סבור שיש להגביל את הסכום שיכול לתרום למתמודד בן משפחה מדרגה ראשונה. "צריך ליצור שוויוניות", הוא אומר. "קיים חשש שהשוויוניות תישבר ברגע שבני משפחה מעוניינים בקידומו של אדם ומעניקים לו תרומות בלא הגבלה".

בהקשר הזה החליט לינדנשטראוס להקים אגף מורחב שיעסוק בביקורת הפריימריז ובמימון המפלגות. בנוסף, המבקר החליט באחרונה להחיל באופן קבוע את הביקורת גם על גופים כמו הסתדרות העובדים הלאומית. פרשת הירשזון, שבה מואשם שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון בגניבת כספים מהסתדרות העובדים הלאומית, נחשפה על-ידי מבקר המדינה בבדיקה שערך על ההסתדרות וקרן הע"ל-תשורה. "עצוב מאוד לראות את מסדר האנשים שנשפטו בעניין והודו בקבלת כספים לא חוקית", הוא אומר. לינדנשטראוס מסרב להתייחס למשפטו של הירשזון מאחר שהוא עדיין מתנהל.


סכנה: יחסי הון-שלטון

בימים אלה מוטרד לינדנשטראוס מ"סכנה של השתלטות ההון על השלטון. זה חמור שמקורבים לשלטון מקבלים יותר מאחרים". בקרוב ימונה יועץ כלכלי חדש למבקר המדינה, שיעסוק בעיקר בהצעת דרכים לניתוק ההון מהשלטון.

"קיימת סכנה מהשתלטות ההון על השלטון", אומר לינדנשטראוס. "יש סכנה גדולה למדינה דמוקרטית ושוויונית כאשר ההון משתלט על אמצעי התקשורת ועל השלטון. קיים חשש שהמקורבים לשלטון מקבלים יותר מאשר אחרים - וזוהי תופעה חמורה ביותר.

"צריך ליצור מערכת בלמים כדי שהדברים יהיו מבוקרים. עם זאת, צריכים להיות זהירים ואסור לפגוע בעסקים שיוצרים תעסוקה וצמיחה במשק. יש בציבור הרגשה שאילי הון ואוליגרכים שיש להם אינטרסים כלכליים נמצאים במסדרונות השלטון. זה דבר שהוא לחלוטין לא רצוי".

המבקר גם סבור שעל הממשלה להיאבק ביתר שאת על שמירת טוהר המידות. כשהליכוד ניהל את המשא-ומתן הקואליציוני עם המפלגות, פנה לינדנשטראוס לאישיות פוליטית בכירה שהייתה מעורבת במשא-ומתן. הוא ביקש ממנה להכניס לקווי היסוד של הממשלה סעיף שלפיו הממשלה תילחם למען טוהר המידות ונגד שחיתות - אך בקשתו לא נענתה.

בחודש הבא ימלאו ארבע שנים לבחירתו של לינדנשטראוס לתפקיד מבקר המדינה. לדבריו, הוא מעודד מכך שהיחס אליו - הן מצד הציבור והן מהמערכת הפוליטית - שונה מזה שהיה לפני שנתיים. הוא אינו מצטער על אף צעד שנקט, אך עם זאת מודה: "קורה שלפעמים יש טעויות. אבל בסך-הכל אני מוצא שעבודת הביקורת היא מרתקת. הייתי שמח אילו החקירות נגד אולמרט היו מסתיימות בלא כלום, אבל החקירות נגדו מדברות בעד עצמן".

תאריך:  10/04/2009   |   עודכן:  10/04/2009
צבי זרחיה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לינדנשטראוס: אולמרט השמיץ, אנחנו צדקנו
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
על מבקר המדינה
10/04/09 15:06
 
עוד סתם אזרח
10/04/09 16:40
 
המבקר
10/04/09 16:45
 
אל 'המבקר'
10/04/09 18:59
2
ירון זליכה
10/04/09 15:38
3
שייייקה
10/04/09 15:52
4
עוד סתם אזרח
10/04/09 16:46
5
/'קרםר
10/04/09 19:40
6
תשאלו דליה איציק!
10/04/09 22:41
7
לא בקורת אישית
11/04/09 12:48
8
אבא של חייל
11/04/09 13:10
9
במה צדקת סנילי ?
15/04/09 01:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עברתי כבר את זמן מחצית שנות החיים המאוחלות. זכיתי ויש לי חברים ששמרתי לי מהילדות המוקדמת, צפיתי בהם בתהליך השתנותם. יש לי בעוונותיי גם מכרים מאוחרים שקרובים לגילי. לכולם יש כבר נכדים, וכולם עסוקים וטרודים מסביבם כאילו הם יתומים מהוריהם; מתפעלים מהם וממעשיהם הילדותיים, כמו הורים צעירים שאך זה הביאו לעולם את ילדם הראשון, מתבוננים בפלא הטבע הזה משתאים כרואים עצמם "כאילו הם אלה יצאו לראשונה ממצרים". מתבטלים מעיסוקיהם, מוותרים על חזונם ונוכחותם הבוגרת בעולם, מנדבים את עצמם למשימות של גננות ושמירה על "הנסיכים" הקטנים והמעצבנים, כדי להימצא בקרבתם, מציפים אותם בתשומת לב ומתנות אין ספור.
10/04/2009  |  גד גזית  |   מאמרים
עם ישראל הוא לא עם פשוט. קורות חייו הסבוכים יכולים לספק חומר דרמטי ליותר מסרט הוליוודי אחד. למעשה, אפשר לבנות עליו תעשיה שלמה של סרטים. מקומדיות פרועות דרך סרטי הרפתקאות, מתח ואפילו רומנים סוערים. בכל מקום שאליו אנחנו מגיעים, משהו מוזר קורה. תמיד יש איזה מלך שמוצא עצמו מוקף בענן של ארבה או מותקף בגל של צפרדעים, שר בכיר שנתלה על עץ בכיכר העיר, או מדען גאון שמעקם את תפיסת הזמן. אין מדינה שלא גירשה אותנו לפחות פעם אחת, אין צרה שלא הוטלה עלינו, ואין כינוי "חיבה" שלא הודבק לנו. גם הפעם, עם פרוץ המשבר, נשלפו ההאשמות המוכרות מהארון. שוב היהודים מושכים בחוטים של העולם, ורוקמים מזימות אפלות. שוב האצבע האנטישמית מופנית לעברינו, והפעם ביתר שאת. אז מה בעצם כולם רוצים מאיתנו?
10/04/2009  |  אורן לוי  |   מאמרים
מדינת ישראל מפקיעה אדמות בגדה המערבית דרך הממשל הצבאי, ובתוך המדינה - בדרך זהירה יותר.
10/04/2009  |  דן בבלי  |   מאמרים
במאמר קודם התייחסתי למניעים שהביאו לשינוי המגמה מ"שתי מדינות" ל"מדינה דו-לאומית" או לרעיונות אחרים. הפעם אתייחס לשאלה האם פתרון של "מדינה דו-לאומית" הוא פתרון ישים שהשמאל הישראלי - ובעקר השמאל הציוני - צריך לאמץ כתחליף לרעיון "שתי המדינות", שיש הטוענים שאינו ישים עוד.
10/04/2009  |  ד"ר דוד אדלר  |   מאמרים
המשבר הכלכלי לא פסח, אומנם, גם על ענף התיירות, אבל אפילו במיתון המתחולל בעקבותיו, ניתן עדיין למצוא בו את שביל הזהב. צריך רק לדעת כיצד לכלכל נכונה את ההקצבה למגורים ולמחיה יומיומית. הדברים מכוונים במיוחד לאותו תייר המבקש לשהות באתר מסויים, מעבר לים, לתקופה מתמשכת של חודש ימים ומעלה. לתייר כזה, שהממון אינו מצוי בכיסו, משתלמת במיוחד עסקה של חילופי דיור עם עמית מזדמן מחו"ל, המבקש לנפוש בארץ לתקופה מקבילה.
10/04/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
נתניהו, גלנט, גנץ ובכירי המטכ"ל, הוציאו לפועל תוכנית צבאית שהביאה לגירושם של תושבי צפון הרצועה לרפיח. ועכשיו, ברפיח יש ריכוז של יותר ממיליון עקורים, מה שמונע מצה"ל לחסל את גדודי הח...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il