שתף קטע נבחר

בכירי המגזר העסקי: אופטימיים אבל...

נו, אז מתי כבר נצא מהמשבר הזה? 120 מבכירי המגזר העסקי בישראל ענו לשאלות בנוגע לראש הממשלה, שר האוצר, הסיוע לטייקונים והיציאה מהמשבר

שלחנו עשר שאלות בוערות ל-120 מבכירי המגזר העסקי בישראל וביררנו האם יש להם אמון בראש הממשלה החדש, בנימין נתניהו, ובשר האוצר, יובל שטייניץ. השאלות נגעו למשבר הכלכלי, ולנכונות להתגייס להצלת הטייקונים. מה היו תשובותיהם?

 

מתי, להערכתך, ישראל תצא מהמיתון : השנה, בשנה הבאה, בעוד שנתיים או יותר מכך?

ישראל תצא מהמיתון רק בשנה הבאה – כך מעריך רוב מכריע של מכרים של המנהלים שהשתתפו במשאל: 63% מהם השיבו כי 2009 תמשיך להיות שנה קשה, ורק ב-2010 נראה את האור. כ-18% היו פסימיים יותר והעריכו כי המשק הישראלי ייחלץ מהמיתון רק בעוד שנתיים, בעוד ש-16% גילו אופטימיות והעריכו כי הוא יסתיים כבר השנה.

  

האם אתה מאמין שבנימין נתניהו הוא האיש המתאים לטיפול בכלכלת ישראל בתקופת המשבר ? 

למגזר העסקי בישראל יש ככל הנראה זיכרונות טובים מהקדנציה של נתניהו באוצר, והוא מעניק לו הצבעת אמון מרשימה: 82.5% מהמנהלים השיבו כי ביבי הוא האדם המתאים לניווט הכלכלה הישראלית בדרך להיחלץ מהמשבר.

 

עד כמה אתה שבע רצון ממינויו של יובל שטייניץ לשר האוצר? 

שלא כמו נתניהו, יובל שטייניץ - שחקן חדש וחסר ניסיון בזירה הכלכלית - זוכה לקבלת פנים קרירה מבכירי המגזר העסקי, שמעניקים למינויו ציון ממוצע של 4.7 בלבד מתוך 10.

  

האם, להערכתך, גל הפיטורים הגדול במשק הישראלי כבר מאחורינו?

המשבר בעיצומו וחרב הפיטורים עדיין מתנופפת מעל ראשינו, מעריכים המנהלים במשאל: 84% מהם צופים כי קיצוצי כוח האדם בחברות ישראליות עדיין לא הסתיימו, וכי פיטורים מאסיביים עדיין לפנינו.

 

איזה ציון (במספרים מ1 עד 10) אתה מעניק לתפקודו של סטנלי פישר בשנה האחרונה?  

סטנלי פישר עושה זאת שוב: פעם אחר פעם זוכה נגיד בנק ישראל לציונים גבוהים מבכירי המשק, ולמרות המשבר הכלכלי החריף – ואולי בזכותו – מצליח לשמר את הדעה הטובה על תפקודו ומנהיגותו. המשאל הנוכחי אינו חורג מהמגמה, ופישר זוכה לציון ממוצע גבוה של 8.2.

 

האם היית רוצה לראות את פישר ממשיך לקדנציה נוספת? 

 גם כאן אין הפתעות: רוב עצום של המנהלים – 95% - היה רוצה לראות את פישר נשאר בישראל לסיבוב נוסף בבנק ישראל, ורק 5% מעדיפים לראות נגיד אחר במקומו.

  

האם, לדעתך, מדינת ישראל צריכה להציל את הטייקונים ? 

רבות דובר השנה על האפשרות לקריסת טייקון. יצחק תשובה, לב לבייב ואחרים מחקו השנה מיליארדים משוויים ועוררו דאגה רבה וגל תוכניות להצלתם. האם המדינה צריכה להתערב ומשלם המיסים צריך למנוע את אפשרות קריסתם של עשירי המשק הישראלי? 59% מהמנהלים שבמשאל סבורים שלא, ומעדיפים לראות אותם מתמודדים עם המשבר בעצמם.

  

האם הפסדת השנה כסף בגלל הירידות בבורסה?

רוב הישראלים חטפו בחודשים האחרונים הלם כשהעיפו מבט במתרחש בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלהם, שהפסידו עשרות אחוזים. חצי נחמה: ההפסדים לא פוסחים על שכבת המנהלים, ש-87% מהם מדווחים כי הפסידו השנה כסף בעקבות הצניחה החדה בבורסה המקומית ובבורסות העולם.

  

מי, לדעתך, הוא המנהל המוצלח ביותר במשק הישראלי?

אם מישהו היה זקוק להוכחה נוספת לעליונותה של אימפריית התרופות הישראלית, תוצאות המשאל מספקות לו אותה: לא רק ש-27% ממשתתפי המשאל בחרו בשלמה ינאי, מנכ"ל טבע, כמנהל המוצלח ביותר בישראל – אלא שגם מנהלים אחרים בטבע זכו לכבוד. אלי הורוביץ, היו"ר המיתולוגי, זכה ב-6% מהקולות (המקום השלישי בדירוג), וגם המנכ"ל הקודם של טבע, ישראל מקוב, קיבל 2.5%.

 

במקום השני, אחרי ינאי, נמצא מנכ"ל סלקום, עמוס שפירא, שזכה ל10.2% מקולות המנהלים – הרבה יותר משני מתחריו, דוד אבנר מפרטנר (3.4%) וגיל שרון מפלאפון (0.9%). במקום הרביעי אחרי הורוביץ, נמצא מנכ"ל כי"ל, עקיבא מוזס (5.1%), ואחריו מנכ"ל בנק מזרחי – טפחות, אלי יונס (4.2%). בנקאים אחרים שצוינו הם גליה מאור מלאומי (2.5%) וגיורא עופר מדיסקונט (0.9%). שמות נוספים שהוזכרו: נוחי דנקנר, אפי רוזנהויז, ארז ויגודמן, גזי קפלן וגם סטנלי פישור ושמעון פרס.

  

אופטימי או פסימי? 

למרות הפיטורים, קיצוצי השכר וההתרסקות בבורסה, כ-88% מהמנהלים ציינו שהם אופטימיים. גם זה משהו.

  

בין הנשאלים ניתן למצוא את:

יו"ר טבע, אלי הורביץ, נשיא לשכת רואי החשבון, ראובן שיף, מנכ"ל אפרידר, אלי שבי, מנכ"ל קרדיט סוויס, מולי רובינא, יו"ר מלונות פתאל, דוד פתאל, הכלכלן הראשי של אקסלנס, שלמה מעוז, מנכ"ל פרטיר, דוד אבנר, יו"ר חברת הביטוח אליהו, שלמה אליהו, נשיא התאחדות הקבלנים, נסים בובליל, מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, מנכ"ל קניון הזהב, גיל גזית, מנכ"ל אזורים מתי דב, מנכ"ל אפריקה מגורים, גילי דקל, נשיא ומנ"ל מוטורולה ישראל, אלישע ינאי, נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, נשיא לשכת ארגוני העצמאים העסקיים, יהודה טלמון.  

 

מדובר ברשימה חלקית בלבד של הנשאלים, הרשימה המלאה, והכתבה המלאה, מתפרסמות בגיליון החג של "ידיעות אחרונות", במוסף "ממון".

 

השתתפו בהכנת הכתבה: איתי שמושקוביץ, דני שדה, אריה אגוזי, בני ברק, אודי עציון, שושנה חן, נווית זומר, ליטל דוברוביצקי, נופר סיני, אלי שמעוני, ערן צחי, גד ליאור, נורית פלתר, ועופר פטרסבורג


פורסם לראשונה 08/04/2009 15:51

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פישר זוכה להערכה גבוהה
צילום: דודי ועקנין
רה"מ נתניהו נהנה מאמון המגזר העסקי
צילום: רויטרס
רוצים מינוי מקצועי. שר האוצר שטייניץ
צילום: דודי ועקנין
מומלצים