שתף קטע נבחר

אל תחכו לגשם הראשון: הכינו גגכם לחורף

אין סיבה להמתין לתחילת החורף כדי לגלות שהגג דולף וכל הדירות בקומה העליונה של הבניין מוצפות. זה הזמן לבדוק אם הגג שלכם אטום כראוי

הגשם הראשון הוא הברכה של החורף, אך הוא גם הזמן שבו מגלים נזילה באיטום הגג. גם אם החורף לא התחיל, זה הזמן לטפל בגג הבניין או הבית שלנו, ולהכין אותו כראוי לעונת הגשמים. מהן הסכנות בתחום? אילו אישורים נדרשים מבעל המקצוע? מתי כדאי להזמין איטום ולחסוך הרבה כסף? וכמה זמן נחכה לסיום העבודה?

 

סכנות ובטיחות

איטום גגות הוא משימה שדורשת עבודה עם חומרים מסוכנים כמו זפת חם ושהייה על גגות בניינים גבוהים למשך שעות רבות, לעתים בשמש הקופחת או בגשם שוטף. "לכל העובדים על גגות, הן בהתקנות פרגולות או בניקוי חלונות צריך להיות אישור עבודה בגובה", אומרת גליה סבג, בעלת חברת איטום טל. "כמו כן יש בענף גם תעודת אוטם מורשה שניתנת לאחר קורס של 15 מפגשים". התעודה אינה מחייבת, אך היא דרך לשפר את הידע על החומרים המתקדמים ביותר ושיטות העבודה העדכניות. "לא לכל קבלן יש תעודה, ולכן גם אם לבעל המקצוע שלכם אין כזו, זה לא אומר שהוא חאפר", הסבירה. 

 

כתבות נוספות בערוץ בעלי המקצוע

 

אבי סבאג, מנהל אבי איטום אינסטלציה ושיפוצים הפועל בענף האיטום כבר 33 שנים, אומר שהתעודה ההכרחית והבסיסית ביותר היא תעודת קבלן רשום. "מוסדות וארגונים ציבוריים דורשים תעודה כזו לפני תחילת העבודה. בשוק הפרטי פועלים בעלי מקצוע רבים ללא תעודה". אם מוסדות וארגונים יכולים לדרוש תעודות ורישיונות מבעל המקצוע, אל תתביישו ובקשו גם אתם לראות שבעל המקצוע מולכם הוא קבלן מורשה ושעובדיו מורשים לעבוד בגובה.

טיפול נכון בגג לפני הדליפה (אילוסטרציה) (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
טיפול נכון בגג לפני הדליפה (אילוסטרציה)(צילום: shutterstock)
 

חשוב לדעת: אם שכרתם בעל מקצוע ללא רישיון של עבודה בגובה או בלי תעודת קבלן מורשה וחס וחלילה קורה משהו, גם הלקוח אשם. התעודות מהוות ביטוח לכל מקרה.

 

העונה החמה

לדברי גליה מאיטום טל, הלקוחות בשוק האיטום מתחלקים לשלושה: אלו שהגג דלף בחורף שעבר אך החליטו לדחות את הטיפול ומגיעים לכך עכשיו. אלו שמזעיקים את בעל המקצוע עם גשם הראשון והדליפה שהגיעה איתו, ואלו שמזמינים טיפול לגג כבר עם פקיעת תוקפה של  האחריות שקיבלו. המלצת המומחים כמובן היא להיות הלקוח שמטפל באופן שוטף בגג ונמנע מראש מנזילה.

 

"הזמן הטוב ביותר להזמין בעל מקצוע לאיטום הגג הוא בין מאי לאוקטובר", אומרת טל. "בתקופה הזו בעלי המקצוע פחות לחוצים ויש סיכוי שהם יתפשרו על מחיר נמוך יותר מבשאר השנה".

 

עוד ידיעות בנושא:

תיקון גגות- כל מה שצריך לדעת

איטום בזמן החורף

איך וכיצד- איטום שלילי לחדרים תת קרקעיים  

 

כמה זמן יימשך איטום הגג? לדברי טל "הכל תלוי בסוג האיטום. איטום באמצעות זפת חם הוא מהיר יותר ויכול לארוך חמש עד שש שעות. איטום ביריעות ביטומניות על גג גדול, 100 עד 150 מ"ר, ייארך כמה ימים".

 

תחזוקת הגג

המפתח לשמירה על גג אטום הוא בתחזוקה שוטפת ובטיפול זהיר בדודי שמש הנמצאים על הגג. טל מפרטת: "אם זיפתתם את הגג בחודשי הקיץ, חשוב מאוד להקפיד לחדש את הזיפות בכל שנה. גם כתב האחריות מחייב זיפות מחדש של הגג, אחרת האחריות לא תקפה. אם תקפידו על חידוש האיטום, תוכלו להימנע מעוגמת נפש מול הקבלן כשתתגלה נזילה ותתחילו להאשים אותו בחוסר מקצועיות".

זיפות הגג  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
זיפות הגג (צילום: shutterstock)
 

סבאג מסביר מהו איטום נכון של גג עליו מותקנים דודי שמש: "חלק גדול מבעלי המקצוע לא מפרקים את הדוד מהמקום שלו, אלא חותכים יריעת האיטום ומניחים סביב מעמד הדוד. במצב שכזה, כשתחליפו את הדוד, לא בטוח שהאיטום ימשיך להיות אפקטיבי. הפעולה המומלצת היא פירוק הדוד ממקומו, ריתוך של יריעות האיטום והחזרה של הדוד למקומו בקפידה. זה כרוך בהרבה עבודה ולכן רוב בעלי המקצוע לא עושים זאת. ודאו עם האוטם שלכם שהוא מטפל כראוי בדוד השמש, כדי לשמור על איטום תקין לאורך זמן".

 

טל הוסיפה: "בחלק מהגגות הקולטים שקעו אל תוך הגג ואז קשה מאוד לבצע איטום תקין. כדאי לטפל במידת הצורך לפני שמזמינים את איטום הגג, כדי לוודא שהאיטום יבוצע כראוי".

 

איך למצוא בעל מקצוע אמין

כמעט כמו בכל תחום של נותני שירותים לבית, גם בתחום האיטום קיימים "חאפרים" שמהם כדאי להישמר. "אם קיבלתם הצעת מחיר נמוכה באופן קיצוני מהשאר, זה מעלה חשד", אומר יקי יונגרייס, סמנכ"ל במקצוענים. "יכול להיות אפילו שתקבלו מהם כתב אחריות, אבל אחר כך לא תמצאו אותם והאחריות לא תכובד", הזהיר. 


מחירון תיקון גגות מומלץ

מחירון תיקון גגות מומלץ
סוג העבודה מחיר מומלץ
איטום ביריעות ביטומניות 80-55 שקל למ"ר
איטום מולטיגג 60-50 שקל למ"ר
איטום אקריל פז 45-40 שקל למ"ר
איטום גג מרוצף 100-80 שקל למ"ר
איטום פוליגג 45-40 שקל למ"ר
זיפות 25-20 שקל למ"ר

 

רוצים לדעת עוד? היכנסו למחירון תיקון הגגות המלא של "המקצוענים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
איטום לפני הגשם
צילום: shutterstock
מומלצים