שתף קטע נבחר

מדיח מושבת? מנעו תקלות ביתיות ערב החג

כל השנה חיכיתם לערב הזה, ערכתם קניות, השקעתם בהכנות והזמנתם את כל המשפחה, אבל אז המקרר הפסיק לפעול, התנור הושבת או שהביוב הציף את חדר האורחים. כך תתמודדו עם סיוטים לא צפויים בערב החג

בבתים רבים בישראל ערב החג מלווה בריח תבשילים ובבני משפחה שממתינים בהתרגשות לאורחים בבגדי חג. אך אם כמה דקות לפני שנשמע הצלצול הראשון בדלת - הביוב עולה על גדותיו ומתחיל להציף את הסלון, או שהמקרר לפתע לא עומד בעומס ומדיח הכלים מחליט לצאת לחופשת חג - הערב המרגש עלול להפוך לסיוט.

 

הביוב מכזיב

משה שליו מחברת "שליו אינסטלציה" תולה חלק גדול מבעיות האינסטלציה של ימי החגים בזמן הפנוי שלנו: "בחגים אנשים נחים בבית ויש להם זמן להתעסק בהחלפה של ברזים וצינורות ובניסיונות לפתור תקלות באופן עצמאי". חלק גדול מהמאמצים הללו מסתיים לדבריו בתקלות שלא תוכלו לפתור ללא אינסטלטור מקצועי. לכן הוא ממליץ להתאפק עם יוזמות האינסטלציה עד אחרי החגים, כשהחנויות פתוחות ובעלי המקצוע גובים תעריפים רגילים.

 

יוזמה פרטית לתיקון עלולה להסתיים במפח נפש (צילום: רותם פלדנר) (צילום: רותם פלדנר)
יוזמה פרטית לתיקון עלולה להסתיים במפח נפש(צילום: רותם פלדנר)
 

על מנת שהביוב לא יפתיע אתכם ואת האורחים הוא ממליץ להחזיק בבית בקבוק של נוזל לפתיחת סתימות ולשים לב לכך שהמים זורמים לביוב באופן תקין. "אם המים לא יורדים בכיור במהירות הרגילה, שפכו פנימה נוזל לפתיחת סתימות". לגבי ברזים שנשארים פתוחים כל הזמן, כמו הברז המזרים מים לניאגרה למשל, שליו מציע לפתוח ולסגור אותו פעם בכמה חודשים, כדי לבדוק שלא הצטברה אבנית.

 

המקרר לא מקרר

מילאתם אותו בבקבוקי שתייה, עוגות וסלטים לכל האורחים, אבל דווקא ברגע הקריטי המקרר הפסיק לקרר. לדברי יורם רון מחברת "או.קו.שו אלקטרוניקה", אם שומעים את המדחס של המקרר פועל אבל הגלידה מפשירה במקפיא או שהאוכל לא שמור בטמפרטורה הרצויה, כנראה מדובר בתקלה במערכת ההפשרה. "זוהי התקלה הנפוצה ביותר במקררים" הסביר. לבעלי חוש טכני רון מציע לפרק את טיימר ההפשרה, לסובב את המחוג שלו באמצעות מברג עד למצב הפשרה ולחכות 40 דקות. אם הטיימר תקין, המקרר יחזור למצב העבודה בעצמו. בכל מקרה, אם אין לכם חוש טכני, מומלץ שתשאירו את העבודה הזו לטכנאי מקררים.

 

עוד בנושא:

איך להימנע מסתימות בביוב  

כך תשמרו על המקרר שלכם  

תקלה בערב החג? מצאו בעל מקצוע

 

התנור לא מחמם

אם דווקא ברגע שבו תכננתם להכניס את התבשיל החגיגי לתנור גיליתם שהוא לא פועל, הטכנאי תומר בסון מציע להתחיל בבדיקה הפשוטה והבסיסית מכולן. 'קודם כל תבדקו שהשקע נמצא בתקע'. 'הייתה לי פעם קריאה", הוא נזכר, "מגברת שהתנור שלה הפסיק לפעול. כשהזזתי אותו כדי לנסות לפתוח אותו, התברר שהשקע יצא מהתקע". אם יש לכם תנור אלקטרוני, אחרי הפסקת חשמל, או קצר בבית, כדאי לדברי תומר, לאפס את השעונים שלו. "אם התקע של התנור שרוף, כנראה שקצר נגרם על ידי התנור ולא מומלץ לנסות לחבר אותו שוב לחשמל".

 

מישהו הפסיק את הזרם

המזגן פועל, המקרר עמוס, הטלוויזיה דולקת וגם המערכת סטריאו מנגנת. בבת אחת הכל קורס. הפסקת חשמל? ישראל טוינה, חשמל ותיק, אומר: "התקלה הנפוצה ביותר היא קפיצת מפסק הפחת וכך יש הפסקת חשמל בכל הבית. על מנת לאתר את התקלה נתקו מספר מכשירים מהחשמל ואז הרימו את מפסק הפחת ולאחריו את המפסק הראשי. לאחר מכן הרימו פקק אחר פקק בהפסקות של מספר שניות, הפקק שיקפיץ שוב את הפחת יצביע לכם על האזור בבית שגורם לתקלה.

 

בשלב זה ניתן להוריד את הפקק הספציפי ולהשתמש בחשמל בשאר הבית. טוינה מסביר כי ניתן להמשיך הלאה בבדיקה: "ברגע שזיהיתם את האזור הבעייתי נסו להוציא את כל המכשירים בו מהשקעים ולחברם אחד אחרי השני עד ששוב תמצאו איזה מכשיר גורם למפסק הפחת לקפוץ. במקרה שלא זיהיתם מכשיר מקצר יש להזמין חשמלאי".

 

כתמים של הרגע האחרון

יוסי כהן מחברת אביב המנקה קיבל שיחה מלקוחה שהחתול שלה הפך את השטיח בסלון לשירותים, דווקא ביום שבו היא הייתה אמורה לארח 30 איש לארוחה חגיגית. הפתרון היה מהיר ופשוט: הוא לקח את השטיח לניקוי והביא לאותה גברת שטיח חלופי. קרוב לערב החג, כנראה לא יהיה קל למצוא בעלי מקצוע לניקיון שטיחים או ריפוד ולכן כהן מציע כמה טיפים: "אם נשפך קפה על שטיח או ריפוד בד, מנקים את הכתם במטלית רטובה, משפשפים מגבת בסינטבון, עוברים על הכתם והוא נעלם", הסביר. שריטות על ספות עור לבנות הוא ממליץ להסתיר עם טיפקס, ועל ספות עור כהות - בעזרת משחת נעליים בצבע הספה. אם רוצים ספות עור מבריקות באמת, כהן מציע שתמרחו עליהן קרם גוף.

 

ומי ישטוף את הכלים?

בהנחה שהארוחה עברה בשלום וללא תקלות, אולי הילדים אפילו עזרו לפנות את הכלים המלוכלכים מהשולחן וסידרתם אותם במדיח, נפרדתם בנשיקות מהאורחים - אבל דווקא אז מגלים שהמדיח הנאמן החליט להעניק שי משלו לכבוד החג ולצאת לחופשה. הטכנאי יאיר גזית אומר שאין הרבה מה לעשות. "אם בדקתם את החיבור לחשמל ואת ברז המים וראיתם שהם תקינים, תצטרכו להזמין טכנאי". על מנת להימנע מתקלות במדיח, גזית מציע לנקות את הפילטרים פעם בשבוע על מנת למנוע סתימות ולמנוע תקלות לא רק בערב החג אלא במשך השנה כולה.

 

אפרת גילה דנן, סמנכ"ל השירות של "המקצוענים" מוסיפה: "סביר שבעל מקצוע יגבה על קריאה במועד כזה כ-50 אחוז יותר מאשר במהלך יום עבודה רגיל. במקביל כדאי להיעזר בטיפים שמספקים בעלי המקצוע, כך ניתן להוזיל עלויות או להמשיך בארוחת החג כסדרה ולהמתין לבעל המקצוע עד הבוקר.

 

"ימי החגים יכולים להיות תקופה נפלאה. אל תתנו לתקלות בבית לקלקל אותם. אם שמתם לב לסימנים מחשידים מכיוונם של התנור, המקרר או הביוב, אל תחכו לרגע האחרון. הזמינו טכנאי שיבדוק אותם ויתקן במקרה הצורך. ואם חלילה הסיוט של ערב החג יתגשם, חשוב שתדעו כי תמיד יש בעל מקצוע בסביבה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רותם פלדנר
טיפול נכון בביוב הביתי
צילום: רותם פלדנר
מומלצים