שתף קטע נבחר

צוות חסמי היבוא יתמקד בסחר האינטרנטי

צוות בין-משרדי שיעסוק בחסמי יבוא ובהסרתם ינסה להקטין את פערי המחירים בין ישראל לעולם במוצרים מסוימים מיובאים. בין האפשרויות שייבחנו: צמצום מספר החבילות הקטנות שעוברות בידוק מלא בכניסה לארץ ופתיחה של מחסנים מקומיים לחברות גדולות כמו אמזון

ועדת השרים לענייני יוקר המחיה, בראשות שר הכלכלה נפתלי בנט, החליטה היום (ב') על מינוי צוות שיעסוק בהסרת חסמים בתחום היבוא. הצוות, בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג וסגן ראש אגף התקציבים יונתן רגב, יכלול נציגים ממשרדים ממשלתיים שונים ויעבוד למשך חצי שנה.

 

 

בניגוד לוועדות אחרות שהוקמו בשנתיים האחרונות לבחינת יוקר המחיה, הצוות לא יתמקד במוצר אחד או בענף מסוים אלא יבחן נושאים רוחביים שונים שמשפיעים על היבוא. מדי חודש וחצי, יציג הצוות את מסקנותיו בתחום אחר בפני השרים. הנושא הראשון העומד על הפרק, הוא הסחר באינטרנט.

 

על פי נתונים שנאספו במשרדי הממשלה, הסחר באינטרנט בישראל מהווה 5% בלבד מכלל הסחר, לעומת כ-15% מהסחר העולמי שמתבצע כיום ברשת. במשרדי האוצר והכלכלה מעוניינים לקדם את הסחר באינטרנט, בטענה שישנם מוצרים בישראל שעלותם גבוהה במאות אחוזים מעלותם במדינות אחרות, אך ורק מפני שלצרכן הישראלי אין מספיק חלופות. בשל קוטנו של המשק הישראלי, סבורים בממשלה, אין להסתמך רק על התחרות בין מספר קטן של יצרנים מקומיים ומספר קטן של יבואנים ויש לקדם כמה שיותר אפשרויות ליבוא אישי.

 

בשבועות הקרובים ינסה הצוות לאתר נקודות שבהן ניתן לשנות תקנות וחוקים שקבעה המדינה, על מנת להקל על הרכישה באינטרנט. לפני כשנה כבר קבעה הממשלה כי רכישת מוצרים עד לעלות של 1,200 שקל תהיה פטורה ממכס. עם זאת, מתברר כי התקנה לא הקלה משמעותית על הצרכנים ולא עודדה את המסחר האלקטרוני, מכיוון שהעלויות של בדיקות המכס, מס הקניה והמע"מ הפכו את רוב הרכישות ללא כדאיות.

 

כעת יבחן הצוות את האפשרות לצמצם את עמלות הבדיקה של חבילות הנכנסות לארץ, על ידי צמצום מספר החבילות הקטנות שעוברות בידוק מלא. כמו כן, יבחנו בצוות את האפשרות להעניק לחברות גדולות העוסקות במסחר אלקטרוני (כמו אמזון, למשל) את האפשרות להחזיק מחסנים עם מוצרים מועדפים בארץ ולמכור אותם על פי הזמנה באינטרנט, תוך צמצום עלויות המשלוח וזמן האספקה.

 

בצוות מתכוונים למקד את בדיקותיהם במספר מוצרים, שבהם נמדדו פערי מחירים של מאות אחוזים בין הארץ למדינות בחו"ל. בין היתר, הוזכרו מוצרי הגילוח של חברת ג'ילט, מוצרי אלקטרוניקה מסוימים (כמו רמקולים, מזגנים ועדשות למצלמות) ועגלות לילדים.

 

גורמים בצוות הבדיקה מסרו, כי בממשלה רווחת העמדה כי כאשר פערי המחירים בין ישראל לחו"ל עומדים על מאות אחוזים, הטענות המקובלות כנגד המיסוי הנהוג בארץ, מדיניות מכון התקנים או יעילות הנמלים, אינן מספיקות עוד להסברת הפערים, ויש לייחסן להיעדר מקורות יבוא מספיקים.

 

"אנחנו מדינה קטנה והפתרון הטוב ביותר הוא כנראה להיפתח כמה שיותר ליבוא דרך האינטרנט, כדי שנהנה מיתרונות הגודל של האתרים הגדולים", אומר מקור בצוות שמונה. המחיר של מדיניות זו, הוא הקלה בחומרת הבדיקות של חבילות קטנות שנכנסות לארץ ועידוד הצריכה של מוצרים אשר אינם עוברים את הבדיקות של מכון התקנים הישראלי ואשר על קנייתם אינם חלים החוקים להגנת הצרכן שחלים בישראל. את הסיכונים הכרוכים בכך יצטרכו כרגע להעריך במסגרת עבודת הצוות הבין-משרדי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: ויז'ואל/פוטוס
קניות באינטרנט
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים