שתף קטע נבחר

סורגים ומעקות: איך נמנע את הנפילה הבאה

רגע קטן של חוסר תשומת לב מצידנו עלול להוביל לאירוע מצער במיוחד של נפילת ילד מהחלון או מהמרפסת. מהם האמצעים שקיימים בשוק כדי למנוע זאת, ומה חשוב לזכור כשמזמינים בעל מקצוע שיתקין אמצעי מיגון?

בעבר מי שהיה מעוניין להתגונן מפני נפילה מגובה או למנוע פריצות - נאלץ להסתפק בסורגים שחורים או לבנים, ובעיקר מכוערים ומחלידים. היום ניתן לבחור מתוך מגוון עיצובים וסוגים שונים של סורגים, שמתאימים לכל מטרה.

 

לפני שמחליטים אלו סורגים להתקין בחלון חדר השינה, חדר הילדים או במרפסת הבית, כדאי לקחת בחשבון כמה גורמים.

 

מהי מטרת הסורג?

האם אנחנו רוצים להגן על הבית מפורצים, או להגן על ילדינו מנפילה? סורגים להגנה מפורצים צריכים להיות עבים, לכל הפחות 12 מ"מ עובי. סורגים שמטרתם למנוע נפילות, יכולים להיות גם בעובי של 5 מ"מ.

 

סוג הסורג

השוק היום שופע בסוגים שונים של סורגים, בהתאם לעיצוב הבית ולמטרת המיגון. למשל, סורגים שקופים, העשויים מחומר פולימרי חזק במיוחד, יספקו הגנה וגם מראה מעודן, אלגנטי ויוקרתי. אם ברצונכם להתקין סורגים לחסימת נפילות בלבד, ניתן להתקין מעקה מעץ במקום סורגי ברזל.

מעקה. לא לסטות מהתקן (אילוסטרציה) (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מעקה. לא לסטות מהתקן (אילוסטרציה)(צילום: shutterstock)
 

איך נקפיד על בטיחות מרבית לילדים? 

התקנת סורגים עשויה להפחית באופן משמעותי את הסיכון מנפילה. על פי נתונים של הארגון האירופי לבטיחות הילדים שמפרסם ארגון "בטרם", התקנת סורגים בחלונות הובילה לצמצום של כ-35% ממקרי מוות של נפילה מחלונות. בארצות הברית למשל קובע החוק כי בדירה או בית שבהם יש סכנה לנפילת ילדים מחלונות, חובה על הבעלים או הדיירים להתקין אמצעי בטיחות נגד נפילה מהחלון.

 

תקן בטיחותי לסורגים

בישראל קיים תקן לסורגים, המוגדר על פי מכון התקנים הישראלי (ת"י 1635). התקן מבדיל בין שני סוגים - אחד משמש להגנה מפני פריצות והשני המונע נפילה מחלון. ההבדל העיקרי הוא בעובדה כי הסורג שנועד להגנה מפריצות חזק יותר במבנה ובאופן ההתקנה, על פי התקן. עם זאת, תקן זה אינו רשמי ואינו מחייב, ולכן האחריות בווידוא העמידה של בעל המקצוע בתקן, היא עלינו - הצרכנים.

 

מה כולל התקן?

סעיפי הבטיחות העיקריים והחשובים ביותר המצויים בתקן הם הסעיפים העוסקים בעומס בו צריך לעמוד הסורג, כמו גם במרחק המרבי והמינימלי בין שני מוטות סמוכים של הסורג.

להקפיד על פתח קטן - כדי שידי הילדים לא ייתקעו בין הסורגים (אילוסטרציה) (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
להקפיד על פתח קטן - כדי שידי הילדים לא ייתקעו בין הסורגים (אילוסטרציה)(צילום: shutterstock)
 

העומס המינימלי בו צריך לעמוד הסורג, על פי התקן, הוא 65 ק"ג. המרחק בין שני מוטות סמוכים לא צריך להיות גדול מ-10 ס"מ, על מנת שהילד לא יוכל לתחוב את ראשו בין הסורגים. המגבלה נכונה גם למעקות.

 

עוד המלצות לשמירה על בטיחות

שמרו על פתח קטן מ-3 ס"מ בכל מקום שהוא בסורג, זאת על מנת שידו של ילד לא תיתפס בו. הקפידו שלסורג לא יהיו פינות חדות העלולות להוביל לפציעה.

 

עוד בנושא:

טיפים בנושא סורגים ומעקות

עוד מגוון עצות שיהפכו את הבית בטיחותי לילדים

הכל על החלפת תריסים

 

התקנת מעקה

לפתחים גדולים כמו מרפסות, במיוחד בקומות עליונות, מומלץ להתקין מעקה שלא סוגר את כל החלון בסורגים אך מספק אמצעי בטיחות למניעת נפילה של ילדים.

 

דני חן, מנהל מסגריית "דני חן" ובעל ותק של 22 שנים בתחום: "בחלק מהבתים הקבלן מתקין מעקה נמוך, בגובה לא בטיחותי. במקרים כאלה אפשר להתקין מעקה חדש או להוסיף הגבהה על המעקה הקיים".

 

באשר לתקן הבטיחות של המעקות אומר חן: "מעקה בטיחותי על פי התקנים הוא בגובה של 1.05-1.10 ס"מ. אם רוצים לשמור על בטיחות הילדים, אסור שיהיו קישוטים על המעקה, משום שהם מקלים על הילדים את הטיפוס עליו. שווה לשלם מחיר בעניין הוויזואלי בתמורה לבטיחות. שמירה על קווים ישרים, בלי קישוטים, תשמור על חיי הילדים שלנו".

 

מחוץ לבית מומלץ מאוד להתקין מעקה חוץ לשמירה על בטיחותם של הילדים גם בסביבת הגינה, לצד מדרגות המובילות אל פתח הבית, או סביב בריכה חדשה שבניתם לכבוד הקיץ. המעקות עשויים במגוון חומרים כמו עץ, זכוכית, נירוסטה וברזל.

 

בניגוד למה שנהוג לחשוב, מעקה עשוי זכוכית אינו פחות בטיחותי ממעקה עשוי ברזל. הזכוכית חזקה ועמידה מאוד, משום שהיא עשויה כמה שכבות. "מעקה זכוכית הוא בטיחותי", אומר חן, "אך זכרו כי הוא חוסם את מעבר האוויר, בניגוד למעקה עם סורגים. במדינה כמו שלנו, כל משב רוח מהחלון הוא חשוב, כדאי לקחת זאת בחשבון כשבוחרים מעקה בטיחות".

 

התקנת מעקה על החלון המרכזי של הבית יכולה לספק הרבה מעבר לבטיחות. היא יכולה גם לשפר את איכות החיים. חן מסביר: "אנשים לא שמים לב, אבל לעתים קרובות משום שהמעקה לא בטיחותי, החלון המרכזי תמיד סגור והתריסים מוגפים, במיוחד ברבי קומות. אם מתקינים מעקה בטיחותי, אפשר לפתוח את התריסים והחלון וכך לשנות את החיים בן רגע, עם כניסה של הרבה אור ואוויר".

 

איך נמצא בעל מקצוע איכותי ואמין?

הדבר החשוב ביותר בהתקנת סורגים הוא איכות ההתקנה והחומרים. חשוב שההתקנה תכלול חומרים והרכבה שעונים לדרישות המחמירות ביותר מבחינת בטיחות ופונקציונליות. לכן חשוב למצוא בעל מקצוע אמין ובעל המלצות, שניתן יהיה לסמוך עליו בהתקנת האמצעי שיגן על חייכם ועל חיי ילדיכם.

 

דוד טניאני, מנהל "מסגריית עילית" הוותיקה ובעל ניסיון רב בסורגים ומעקות, מסביר: "השוק מלא מסגרים שעברו קורס של שלושה חודשים וכבר מצהירים על עצמם כ'מסגר מומחה'. בעלי מקצוע שכאלו יכולים להתקין את הסורגים הכי פשוטים, עם חיבור פשוט לקיר וברזל לא איכותי. אבל המסגרים המנוסים והמקצועיים משתמשים בצבעים מורכבים יותר, עיצובים ייחודיים וגלוון. אני ממליץ לבחור בבעל ניסיון, בעל מקצוע שיביא איתו גם חומרים איכותיים והתקנה מקצועית".

 

יפעת צימרמן, סמנכ"ל שיווק באתר המקצוענים לבעלי מקצוע לבית, מדגישה: "אנחנו מפקידים בידי המסגר את האחריות לביטחון ילדינו ואת אבטחתו של הבית כולו, לכן חשוב להזמין מסגר ממקור אמין, העורך ביקורות על איכות העבודה של בעלי המקצוע שהוא מציג. חשוב להתרשם גם מביקורות אמיתיות של גולשים, ולהתרשם משביעות הרצון של צרכנים שהתנסו בשירות בפועל".  

 
מחירון התקנת סורגים מומלץ

מחירון התקנת סורגים מומלץ של המקצוענים
תיאור העבודה מחיר מומלץ
סורג נפילה 160 שקל
סורג ישר 500-400 שקל למ"ר
סורג בטון 600-500 שקל
מעקה סטנדרטי 800-600 שקל למ"ר
מינימום הזמנה לסורג יחיד 800-600 שקל
סורג מתקפל 100-800 שקל למ"ר

 

רוצים לדעת עוד? היכנסו למחירון בעלי המקצוע של המקצוענים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
(אילוסטרציה)
צילום: shutterstock
מומלצים