שתף קטע נבחר

מכר דיסקים מזויפים ונשלח לשנת מאסר בפועל

מוכר בחנות דיסקים מזויפים נשלח לשנת מאסר בפועל וישלם קנס בסך 30 אלף שקל, לאחר שהתעלם מדרישות חוזרות ונשנות לחדול ממעשיו

בית משפט השלום בתל-אביב גזר עונש של שנת מאסר בפועל וקנס כספי של 30 אלף שקל, על בעלים של באסטה בשוק הכרמל. האיש הורשע בעבירות החזקה ומסחר של תקליטורים וסרטים מזויפים.

 

 

דיסקים מזויפים (ארכיון) (צילום: צביקה טישלר) (צילום: צביקה טישלר)
דיסקים מזויפים (ארכיון)(צילום: צביקה טישלר)

 

במשך למעלה שנתיים ייצר ושיווק בעל הבאסטה תקליטורים מזויפים של יצירות מוזיקליות וקולנועיות, כאשר בשיא פועלו היו בבעלותו שני דוכנים - בהם למעלה מ- 1,300 תקליטורים מזויפים. גם לאחר שנעצר על-ידי המשטרה בגין העבירות הללו - ושוחרר תוך איסור להיכנס לשוק הכרמל ולעסוק במכירת תקליטורים מזויפים - המשיך בזיוף התקליטורים ומכירתם.

 

ביהמ"ש מצא את האיש אשם בכל העבירות שיוחסו לו, וכן בעבירה של הפרת הוראה חוקית. השופט עידו דרויאן הזכיר בפסק הדין, כי חוק זכויות יוצרים מבקש להגן על זכותו של היוצר - ליהנות מפרי עמלו בעצם קבלת התמלוגים המגיעים לו.

 

"אינטרס הציבור בהגנת זכותו של יוצר הינו מובהק: אם תינטל מבעלי זכויות היוצרים היכולת ליהנות כלכלית מהזכויות, יעלם המניע העיקרי ליצירה ולהפצתה והציבור יאבד את היכולת ליהנות מהיצירות", קבע השופט. הוא הוסיף כי ללא גמול הולם, לא יוכלו להתקיים המנגנונים המסועפים הכרוכים בבניית היצירה - שכפולה, שיווקה והפצתה - המפרנסים את הלוקחים חלק במלאכה.

 

לדברי השופט, הפגיעה בזכויות היוצרים אינה מסתכמת בפגיעה ביוצר עצמו, אלא ממשיכה גם לפגיעה ממשית בסחר המקומי והבינלאומי. לפגיעה זו, לדבריו, נוספת גם הפגיעה בשמה של ישראל שהפכה לאחרונה ל"מעצמת זיופים".

 

הפיתוי לרכוש זיוף - גדול מאוד

"נראה כי הציבור לא הפנים כהלכה את חומרת הנזק ואת חומרת האיסור המלווים עבירות אלו, הנתפסות כמעין עבירות ללא קורבן", כתב השופט. לדבריו, הנפגעים "רחוקים מעין ומלב - תאגידי ענק או אומנים ידועים - והפיתוי לרכוש תקליטור מזויף בשקלים ספורים הינו גדול מאוד".

 

השופט סקר את נסיבות חייו של הנאשם, גבר נשוי כבן 30, ללא הרשעות קודמות, ובחן את תסקיר המבחן - שהצביע כי יש להקל עליו בגזר הדין. השופט ציין לטובה גם את העובדה שהנאשם הודה במיוחס לו ולקח אחריות על מעשיו, וכן את תקופת מעצר הבית הממושכת בה שהה.

 

עם זאת, השופט קבע כי המחוקק הביע באופן מפורש את רצונו ששיקול הענישה העיקרי יהיה שיקול ההלימה (התאמה לנסיבות), ולפיכך יש להעדיף שיקול זה על פני שיקול השיקום. וכך למרות הנסיבות המקלות, השופט החליט שלא ניתן לוותר כל עונש מאסר משמעותי בפועל, המחויב לנוכח מעשיו של הנאשם - שהפך את ביצוע העבירות לקריירה.

 

דעתו של השופט היא שרק ענישה חמורה תהיה יעילה להרתעת כלל הציבור, ותהווה מסר ברור ליתר הסוחרים בשוק. כך, הוא מקווה, הם ישאלו את עצמם האם מדובר בסיכון אשר "שווה לקחת". לפיכך, על הנאשם נגזרה שנת מאסר בפועל, שישה חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי בסך של 30 אלף שקל.

 

התפתחות מבורכת

עו"ד יעקב מנור, העוסק בקניין רוחני, מברך על פסק הדין, שלדבריו מהווה התפתחות מבורכת בטיפול בנגע הפיראטיות. לדבריו, "עד כה, רוב בתי המשפט הטילו עונשים קלים כמו קנסות נמוכים ומאסרים על תנאי, או מאסרים קצרים שהומרו בעבודות שירות". לדברי מנור, מפסה"ד עולה כי אלמלא היתה זו הרשעתו הראשונה של הנאשם, ואלמלא הודה בעבירות, ניתן להניח שבית המשפט היה מטיל עליו עונש חמור אף יותר.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר
אילוסטרציה
צילום: צביקה טישלר
מומלצים