שתף קטע נבחר

10 טיפים לחיסכון בחשמל

הקיץ הגיע וחשבון החשמל תופח ושובר שיאים. נתוני חברת החשמל מראים בבירור כי החודשים בהם צורכים משקי הבית בישראל הכי הרבה חשמל הם יולי אוגוסט, כלומר שיא הקיץ ולאחר מכן ינואר ופברואר, כלומר שיא החורף. איך אפשר לחסוך בקיץ?

חברת החשמל טורחת לפרסם מדי יום את צריכת החשמל הארצית הממוצעת, יחסית ליכולת הייצור - אולי במטרה לעורר מודעות לצריכה הגבוהה בחודשי הקיץ, ואולי במטרה לגרום לנו, הצרכנים, להתגייס למאמץ לחסוך אנרגיה. רובנו כבר לא יכולים להסתדר בלי מזגן, על  מכונת כביסה או מכשירי חשמל ושירותים ביתיים אחרים ברור שאין מה לדבר. אך בכל זאת יש כמה דרכים שיעזרו לתפעל נכון את מכשירי החשמל בבית כדי לחסוך בהוצאות.

 

1. מכשירי חשמל יעילים אנרגטית: לכל מכשיר חשמל יש דירוג יעילות. הדירוג מבטא את יעילות תפוקת האנרגיה ובעצם כמה טוב וחסכוני המכשיר. הדירוג הוא בין האותיות  G-  לא יעיל ועד A- יעיל ביותר. מקרר בדירוג A יחסוך בצריכה שנתית 396 קילוואט יחסית למקרר באותו נפח מדירוג G.

 

2. זמני התפעול של המכשירים: עדיף לאפות ולהפעיל את התנור בשעות הערב, אז עלות האנרגיה יורדת וכך תשלמו פחות. שעת השיא של צריכת החשמל בקיץ היא 14:00. נסו להימנע מצריכה לא מחויבת בשעה זו.

  

3. מזגן: מזגן הוא המכשיר צורך האנרגיה העיקרי בבית ובהפרש ניכר. נסו לצמצם בהפעלתו וגם עשו זאת בחוכמה. נכנסתם הרגע הביתה? אל תמהרו להפעילו. שתו כוס מים, נוחו 5 דקות ושטפו פנים. כבר יהיה לכם פחות חם ועכשיו שקלו אם באמת צריך להדליק את המזגן.

 

מזגן זולל חשמל. יש דרך לחסוך (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מזגן זולל חשמל. יש דרך לחסוך(צילום: shutterstock)
 

4. שימו לב שאין קומקום חשמלי בחדר סמוך למזגן. האדים מהמכשיר ייאלצו את המזגן לעבוד כפליים. גם מחשבים פולטי חום יקשו על פעולת המיזוג. בנוסף, ניקוי פשוט של המסננים (פילטרים) של המזגן יסייעו בעבודה יעילה ושקטה יותר.

 

5. הקומקום החשמלי נחשב למכשיר הכי פחות יעיל אנרגטית בבית. רבים ממלאים את חלקו או אפילו את כולו אך משתמשים בכוס מים חמים אחת או שתיים. הקפידו למלא בקומקום את הכמות הדרושה לכם ולא יותר.

 

כתבות נוספות בנושא:

לפני החשמלאי: אילו תקלות תוכלו לפתור בעצמכם?

לא עומדים בעומס: האם הפסקות החשמל בקיץ יחזרו גם השנה?

בדיקת הארקה: הבדיקה שתציל את חייכם

  

6. לוקיישן: המקרר הוא יחידת צריכת האנרגיה שנייה רק למזגן. יש למקם את המקרר באופן חכם. לא ליד תנור אפייה, לא בארון סגור או צמוד לקיר. מיקום כזה יקשה על פעילות המאוורר והמדחס. בנוסף לא לאחסן מוצרים צמוד לדופן המקרר.

 

7. דוד שמש: בישראל החמה כמעט חובה להתקין דוד שמש, אחד המוצרים היעילים ביותר מבחינת צריכת האנרגיה.  הוא יחסוך לכם שעות חשמל רבות ויחזיר את ההשקעה בו תוך 4-3שנים מבחינת חיסכון בחשמל.

 

8. מכונת כביסה ומדיח: הפעילו רק כשהם מלאים ורק בשעות הערב כשעלות האנרגיה יורדת. מייבש כביסה: רק בחורף. ישראל היא ארץ מעולה לייבוש כביסה.

 

9. נורות יעילות: שימוש בתאורת לד (LED) או שימוש בנורות פלואורסנט קטנות (CFL) יכול לחסוך הרבה בחשמל. יש לזכור להתקין, למקם ולטפל בנורות אלו בהתאם לכללי הבטיחות. להקפיד על מרחק של כ-30 ס"מ מגוף אדם, על שימוש בגוף תאורה על גבי הנורה שיחסום את הקרינה הנפלטת ממנה, ועל אוורור החדר לרבע שעה אם נורה נשברה בחדר וכן הטמנתה בפח מתאים.

 

10. אם לא משתמשים - מכבים: כיבוי תאורה מיותרת כל עוד יש אור שמש, כיבוי מזגן כשאין איש בחדר, ניתוק המטען של הסלולרי מהחשמל. הוויכוח אם לכבות את המחשב בסיום יום עבודה או להשאירו במצב המתנה (STAND BY) עדיין בעיצומו. רוב החוקרים בתחום ההתייעלות האנרגטית גורסים כי דווקא כדאי להשאירו במצב המתנה, שכן הדלקתו המחודשת צורכת יותר אנרגיה מאשר במצב המתנה במשך הלילה.

 

יפעת צימרמן, סמנכ"ל השיווק של "המקצוענים", אתר לבעלי מקצוע לבית, מוסיפה: הדבר החשוב ביותר הוא מודעות לצריכה, שעשויה לחסוך לנו הרבה כסף. יש לזכור כי הקירור, התאורה, מכונת הכביסה ושאר המכשירים החשמליים בבית, צורכים חשמל כל הזמן. חשוב לזכור זאת גם בדברים הקטנים לכאורה, שבסוף החודש מצטרפים למסה לא מבוטלת ועלויות מיותרות. יצאנו מהחדר? חשוב לכבות את האור ואת המזגן, ולמדו את הילדים לפעול כך. בימים של חופש גדול זה חשוב במיוחד... בקיץ שלנו, כשהשמש זורחת בשש בבוקר ושוקעת אחרי שבע, אפשר להדליק פחות אורות בבית, להרבה פחות זמן. אם אנחנו אוהבים להירדם עם מזגן או מול הטלוויזיה, חשוב להשתמש בטיימר לכיבוי עצמי. זה גם זול יותר, נעים יותר ובריא יותר".

  

 
מחירון עבודות חשמל

מחירון מומלץ, אתר המקצוענים
סוג השירות מחיר
ביקור חשמלאי 200-250 שקל
החלפת נקודת שקע חשמלית 200-300 שקל
התקנת לוח חשמל בסיסי 250-350 שקל
התקנת מפסק זרם ראשי תלת פאזי 300-400 שקל
התקנת נקודה למזגן ישיר ללוח 400-500 שקל
התקנת נקודה תלת פאזית למזגן 500-600 שקל
הזמנת ביקורת חברת חשמל 700 שקל

 

הטיפים בסיוע יעל פארן והפורום הישראלי לאנרגיה, ד"ר עופר אלון, מומחה להתייעלות אנרגטית ואתר "המקצוענים" לבעלי מקצוע לבית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים