שתף קטע נבחר

הרפורמה בחב' החשמל: העובדים שוב בעיצומים

רגע לפני שנפתח המו"מ עם העובדים והנהלת החברה ליישום הרפורמה - יו"ר הוועד הורה שלא לאפשר לצרכנים לרכוש חשמל המיוצר בתחנות הכוח הפרטיות שהחלו לפעול לאחרונה. רשות החשמל: "רואה את העיצומים בחומרה"

ערב הודעת שר האנרגיה סילבן שלום , על חידוש המגעים עם חברת החשמל וההסתדרות על פתיחת משק החשמל לתחרו,- שוב נוקטים עובדי החברה הממשלתית בעיצומים שנועדו למנוע את פעולתן של תחנות כוח פרטיות ומחלקי חשמל פרטיים.

 

 

במכתב ששלח לעובדי החברה יו"ר הוועד, דוד "מיקו" צרפתי, הוא הורה שלא לאפשר לצרכנים שרוכשים כיום חשמל מחברת החשמל להפוך לצרכנים של חשמל המיוצר בתחנות הכוח הפרטיות שהחלו לפעול לאחרונה. מדובר בעיקר במפעלים שהתקשרו בחוזים עם תחנת הכוח OPC של "החברה לישראל" במישור רותם, ותחנת כוח של קבוצת פז בשטח בתי הזיקוק באשדוד.

 

בנוסף הורה צרפתי לעובדים שלא לאפשר לצרכנים לרכוש חשמל במסגרת חברות חלוקה עצמאיות שקיבלו לאחרונה אישור לפעול בישובים קטנים, כמו קיבוצים, מושבים וישובים בדואים. "ככלל, אין להעביר כל מידע בעל פה או בכתב בנושאים הנ"ל לרשות החשמל, או לאגף השיווק, או לכל גורם חיצוני אחר", כתב צרפתי לעובדים.

 

"כמו כן, אין להעביר מידע בכל דרך שהיא, או לפעול מול מתווכי חשמל או חברות פרטיותף המבקשות לפעול בכל פעילות שהיא במקטע החלוקה או האספקה. במידה וקיימת אי בהירות אנא פנו לחבר המזכירות או הוועד שלכם והמתינו להנחיות מסודרות".

 

העובדים הבטיחו שקט תעשייתי

הודעתו של יו"ר ועד עובדי חברת החשמל באה במקביל להודעה על כך שמחר (ג') תתקיים מסיבת עיתונאים בנושא התנעת הרפורמה בחברת חשמל ופתיחת המשא ומתן עם העובדים והנהלת החברה ליישומה, בהשתתפות יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שר האנרגיה והמים, סילבן שלום וראש צוות ההיגוי, אורי יוגב.

 

יש לציין כי ועד עובדי חברת החשמל החל לנקוט בשיבושים יומיים בלבד לאחר שהחברה דיווחה לבורסה על כניסתו לתוקף של הסכם שכר קיבוצי חדש, הכולל הבטחה מצד העובדים ל"שקט תעשייתי" עד סוף 2014.

 

מוועד העובדים נמסר כי: "רשות החשמל מנסה לבצע מחטפים, להכשיל את המו"מ על הרפורמה בחברה ולהכשיל את שרי האוצר והתשתיות. כל זאת בניגוד להחלטות ביה"ד לעבודה. לא נסכים להתנהלות שכזאת".

 

מהנהלת חברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל תמלא אחר כל הוראות הרגולטור".

 

ברשות החשמל מסרו בתגובה כי הם רואים "בחומרה כל פגיעה בשחקנים פרטיים במשק החשמל או בצרכני חשמל המבקשים ליהנות מפרות התחרות, תוך ניצול מעמדה של החברה לרעה. הרשות תמשיך לפעול לטובת ציבור הצרכנים וסבורה כי הפגיעה בשחקנים החדשים במשק, או ביזמים המבקשים לקדם הסדרי חסכון שונים מול צרכני החשמל פוגעת בראש ובראשונה בצרכני החשמל בישראל. צרכני החשמל הם אלה שמממנים את תעריפי החשמל לחברה והם בעלי הזכות לכך כי משק החשמל יהפוך לתחרותי".

 

כמו כן, ציינו ברשות כי החלטתם בנוגע לקיבוצים ולמושבים, "עוסקת בהסדרת פעילות של שטחים שנוהלו עשרות שנים בלא כל פיקוח, לרבות בהיבט בטיחות החשמל, ומחוץ לשטחי פעילות חברת החשמל. החלטת הרשות, מיישמת מתווה עליו החליטה הרשות ואשר אושר בבג"צ, להסדרת הנושא. רשות החשמל מצפה מהנהלת החברה לפעול בנושא ולהביא לסיום עיצומים אלו כמתחייב מהוראות הדין".

 

מה רוצים העובדים מרשות החשמל?

בחברת החשמל החליטו לנקוט בעיצומים, לאחר שרשות החשמל אישרה בשבוע שעבר לישובים קטנים להפוך למחלקים פרטיים של חשמל לתושביהם ובמקביל ליהנות מהנחה של כ-3% במחיר החשמל. מדובר בישובים כמו קיבוצים, מושבים וכפרים בדואים, שבהם אין מונה חשמל בכל בית אלא מונה מרכזי אחד.

 

לאור המצב הירוד של תשתיות החשמל באותם ישובים, החליטה רשות החשמל לאפשר להם להתאגד במסגרת של "מחלק פרטי" וליהנות מהנחה, בתמורה להסכמתם לבצע על חשבונם את התחזוקה השוטפת של תשתיות החשמל. אך בחברת החשמל רואים בצעד זה ניסיון ליצור תקדים לפתיחת שוק מכירת החשמל לתחרות פרטית.

 

הרפורמה שעליה מבקשים לדון עם חברת החשמל, כוללת שני מהלכים מרכזיים: האחד, הענקת אישור לגורמים פרטיים לייצר חשמל, ושנייה היא הענקת אישור לגורמים פרטיים למכור חשמל. בפועל, יצרנות פרטית כבר מתקיימת, תחנות כוח פרטיות מוקמות ויצרנים זעירים של חשמל סולרי מוכרים את תוצרתם לחברת החשמל. כעת חוששים בחברה, כי גם המהלך השני, הכנסתם של גורמים פרטים שימכרו חשמל לצרכנים, יצא אל הפועל מבלי שהתקיים משא ומתן עם עובדי החברה.

 

המשא ומתן חשוב לעובדי החברה, הדורשים מהמדינה כ-8 מיליארד שקל בתמורה להסכמתם ליישום הרפורמה. הכסף נועד כדי לממן את פרישתם של 2,000 מעובדי חברת החשמל לפנסיה מוקדמת וכדי לייצב את מבנה ההון של החברה הממשלתית השקועה בחובות של למעלה מ-70 מיליארד שקל.

 

כמו כן, דורשים בחברה לשמור על הזכות לבנות חנות כוח חדשות ולנהל את מערכת הולכת החשמל המרכזית, כלומר, לשמר בידיהם את השליטה על חיבור של תחנות כוח חדשות למערכת ההולכה. אם פתיחת משק החשמל לתחרות תהפוך לעובדה מוגמרת מבלי שהתנהל משא ומתן עם החברה, יכולתה להשיג את היעדים הללו תיפגע משמעותית.

 

גם היצרנים הפרטיים מתנגדים

במקביל, המהלכים להתנעת הרפורמה במשק החשמל מעוררים ביקורת גם מצד החברות המקימות את תחנות הכוח הפרטיות. אתמול פורסם ב-ynet כי פורום יצרני החשמל הפרטיים בגז טבעי, המאגד את החברות השונות הפועלות בתחום, פנה לשר האנרגיה ושר האוצר בדרישה לצרף נציג מטעמו לוועדה שתוקם, לבחינת הרפורמה במשק החשמל.

 

לטענת ראשי הפורום, שר האנרגיה פעל לצירופו של נציג מטעם חברת החשמל לוועדה, אך לא הזמין נציג מטעם הגורמים שאמורים להתחרות בה, במסגרת המבנה החדש. "אין ספק, כי האינטרס של חברת החשמל שונה מהאינטרס של יצרני החשמל הפרטיים ולעתים אף מנוגד לו", כתב לשרים ראש הפורום, איתי אייגיס.

 

מטעם שר האנרגיה ומשרד האנרגיה, לא נמסרה תגובה רשמית לטענות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גלעד מורג
צילום: גלעד מורג
חברת חשמל חברת החשמל
מומלצים