שתף קטע נבחר

"מחיר ממוצע" באתרי הנסיעות - בניגוד לחוק

באתרי אינטרנט המפרסמים נופשונים בארץ ובחו"ל, נוהגים לעיתים קרובות לתאר את מחיר חבילת הנופש כ"מחיר ממוצע לאדם", זאת בניגוד לחוק שמחייב לפרסם מחיר כולל. ברשות להגנת הצרכן דורשים מהתאחדות סוכני הנסיעות תיקון מיידי. ההתאחדות: "נפעל לתקן את המקרים בהם יש חשש להטעיה"

"השימוש במונח 'מחיר ממוצע' אינו חוקי", כך במכתב ששלחה מנהלת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עו"ד תמר פינקוס למנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות. מבדיקה שערכו ברשות עולה כי אתרי אינטרנט רבים מפרסמים מחיר חבילות נופש כ"מחיר ממוצע לאדם", מה שעלול להטעות צרכנים.

 

  • שיט התענוגות לא עמד בציפיות, הנופשים תבעו

 

 

מחיר ממוצע לאדם. נוהג נפוץ באתרי סוכני הנסיעות ()
מחיר ממוצע לאדם. נוהג נפוץ באתרי סוכני הנסיעות

 

"יש לתקן לאלתר את המונחים בכל האתרים, לפני נקיטת הליכים מחמירים ולכתוב 'מחיר כולל'", כתבה במכתב, המיועד למנכ"ל ההתאחדות יוסי פתאל.

 

לפי חוק הגנת הצרכן התשמ"א - על עוסק שמפרסם מחיר, לפרסם "מחיר כולל" בלבד. עקב כך, פרסום "מחיר ממוצע" לאדם מהווה עבירה על חובת הצגת מחיר כולל. "המונח 'מחיר ממוצע', הוא מונח שאינו קיים בחוק", מסרו ברשות, "על כן השימוש בו אינו חוקי ומהווה אף עבירה של הטעיה, שכן המחיר בפועל לאדם הוא גבוה יותר מ'המחיר הממוצע' לאדם כפי שמפורסם".

 

המחיר הממוצע מטה את המחיר הכולל

לפי הרשות, הצגת "מחיר ממוצע" עלולה ליצור מצג של מחיר נמוך יותר ואינה מאפשרת השוואה אמיתית בין חבילה זו לחבילות נופש זהות. למשל, פרסום של מחיר ממוצע לחבילת נופש לזוג + ילד עולה 350 דולר לאדם במוצע. מה מחיר החבילה כולה? האם המחיר לילד היטה את המחיר הממוצע לאדם כלפי מטה?

 

במכתב, עו"ד פינקוס דורשת ממנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות להעביר את ההוראה לכל סוכני הנסיעות לתיקון הפרסומים באתרים לאלתר, "שכן הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן לא תיתן שיהוי בטרם אכיפה, אחרת ינקטו נגד כל מפרי החוק הליכים מחמירים", כך נכתב.

 

התאחדות סוכני הנסיעות: לא מדובר בהטעיה

מהתאחדות סוכני הנסיעות נמסר בתגובה: "אנו קשובים לפניות הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן ופועלים בשיתוף פעולה. מבדיקה ראשונית, למיטב הבנתנו אין הטעייה מכוונת מצד הסוכנים וסה"כ מחיר החבילה הכולל למשפחה מוצג באופן מלא ומדויק.

 

"הטענה כאילו הצגת מחיר ממוצע, שאינו משקף את סך כל מחיר החבילה למשפחה (שהוא הקובע והחשוב לצרכן לצורך קבלת החלטה), הינה הטעיה אינה עומדת בקנה אחד עם כוונת הסוכנים לסייע בידי הלקוחות.

 

"המחיר המפורסם לכלל החבילה לכל המשפחה עומד בדרישות החוק לפרסום המחיר הכולל ולגביו אין כל טענה. ברור לכל כי לגבי המקרים של חבילות ללא ילדים - אין טענה.

 

"ככל שיש חשש להטעיה בפרסום מחיר ממוצע לאדם, במקרים של משפחה עם ילדים בלבד ואשר אינו משנה מתמטית לסך כל המחיר למשפחה, נפעל לתקן, אולם לכך ידרשו לפחות מספר שבועות לשינוי והתאמת כל בסיסי הנתונים והאתרים".

 

צרכן שנתקל בכיתוב כזה באתר של סוכנות נסיעות, יכול לפנות בתלונה לרשות לכתובת המייל של הרשות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
מחיר ממוצע לאדם - מה זה אומר על המחיר הכולל?
צילום: shutterstock
מומלצים