שתף קטע נבחר

המירוץ לנישואים: איך באמת מתחתנים בזול?

ההבנה שיום הנישואין הוא רק יום אחד מתוך חיים שלמים, תסייע לכם להתחיל ברגל ימין את החיים המשותפים ותחסוך לכם הרבה כסף. אם במקום לעשות חתונה כמו כולם תתכנו אירוע שמתאים ליכולותיכם - תוכלו ליצור חתונה אינטימית ובלתי נשכחת ובעיקר תוכלו להתחיל את הדרך המשותפת שלכם בפלוס ולא במינוס

 (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

מחירי הפקת החתונה זינקו בעשרות אחוזים בעוד שהשכר והחסכונות נשחקים, ועמם גם היכולת של ההורים לסייע במימון החתונה. כתוצאה מכך, בקרב אחוז לא מבוטל מהמתחתנים מתגלה לפחות צד אחד שרוצה להתחתן בזול.

 

 

האם יום אחד שווה חיים שלמים במינוס?

הבעיה מתחילה כאשר צד אחד רוצה להגשים חלום, ואילו הצד השני רוצה חתונה זולה שתסתיים ברווח. הפער בגישות עלול לגרום לחיכוכים ולתחושה כאילו בני הזוג מדברים בשפות שונות.

 

חתונה היא הבעת האהבה האולטימטיבית אצל רובנו, ועל כן זוגות רבים מוכנים לעשות המון כדי להגשים את החלום של בני זוגם האהובים. אבל עליהם להכיר בכך שהגשמת החלום עלולה לפגוע בסיכוי שלהם להגיע לדירה, לפרנס בכבוד ילדים ולהתמודד עם הוצאות העשור הראשון של חייהם המשותפים.

 

ההבנה שיום הנישואין הוא רק יום אחד מתוך חיים שלמים משותפים יחד יכולה לעזור. אם היום הזה ינוהל נכון, בני הזוג יזכו בזיכרון מתוק ובהתחלה ברגל ימין של החיים הכלכליים המשותפים. אם לא - הם עלולים למצוא את עצמם בחובות, בריבים ואפילו מגיעים לכדי גירושין.

 

חשוב להבין שחתונה זולה אין פירושה ויתור על כל החלומות, אלא למעשה הגדרת תקציב - שבמסגרתו ניתן להגשים את החלומות החשובים יותר, ולוותר על אלו שלא. על אף שהדבר נראה כפשרה נוראית למי שחולם על החתונה שלו מגיל צעיר, חשוב לזכור שלא כל הסעיפים תורמים באופן שווה להצלחת החתונה.

 

עוד צריך לזכור שלעתים ניתן למצוא תחליפים משתלמים יותר, כמו שמלה מאתרים מחו"ל או אצל תופרת, שתהיה לא פחות יפה משמלה שנקנה אצל מעצבת, אך תעלה פחות באופן משמעותי; או להגדיר את התקציב, כך שסעיפים שמשמעותיים לזוג לא יפגעו, אלא יקוצצו מסעיפים אחרים.

 

לגלות את ההזדמנות

ההחלטה לערוך חתונה זולה יכולה להתגלות כהזדמנות פז עבור בני הזוג. החתונה היא בדרך כלל התחנה הראשונה שבה בני הזוג נדרשים לקבל החלטות כלכליות יחד. עבודה מול תקציב תאפשר להם לתרגל התנהלות כלכלית נכונה, ולאמץ את הכלים למיקוח ולניהול תקציב שישמשו אותם לאורך חייהם המשותפים.

 

לרוב הזוגות אין די כסף להגשמת החלומות שלהם לאורך השנים. ההתגברות על הקושי והוצאת המיטב ממנו, יכולים ללמד אותם ליצור סדר עדיפויות ולהשיג את המקסימום במסגרת היכולות שלהם, לא רק בתכנון חתונה אלא בכל מטרה שיציבו לעצמם.

 

עוד הזדמנות שצצה מתוך ההחלטה על חתונה זולה היא היכולת לצאת באמת מהקופסא ולערוך חתונה שאינה נכנסת למשבצת הרגילה, אלא מתאימה יותר לבני הזוג, להעדפות שלהם ולבחירות שלהם. רוב המתחתנים רוצים שהחתונה שלהם תהיה מיוחדת וזכירה, וחתונה אינטימית ולא סטנדרטית היא אחת הדרכים הטובות ביותר להיחקק בזכרונם של האורחים.

 

מגדירים תקציב לחתונה

בארגון חתונה לא רק בני הזוג מביעים את עמדותיהם, אלא גם ההורים משני הצדדים. כדי להצליח לסיים את החתונה ברווח, על בני הזוג לדעת האם הם מקבלים עזרה מההורים ועל איזה סכום מדובר, ועל ידי החישוב הזה והערכת גובה הצ'קים מהאורחים בהתאם לקרבתם, הם יוכלו להגדיר את התקציב לחתונה. כדי להצליח לבנות את התקציב, חשוב להגדיר עם ההורים סכום מדויק ולא "בערך".

 

ניהול התקציב תלוי גם במספר האורחים, ולכן חשוב לנהל מו"מ עם ההורים על מספר האורחים שכל צד מזמין, לקבל רשימות מהר ככל האפשר ולסכם עם ההורים על אישורי הגעה וסידורי הושבה לאורחים, שיקטינו את הסיכוי להוצאות מיותרות.

 

לאחר שהקווים המנחים הוגדרו, בני הזוג ומשפחותיהם צריכים לשבת על סעיפי התקציב ולחלק את הסכום בין הסעיפים השונים, לאחר שמשאירים מרווח ביטחון של 15% להוצאות בלתי מתוכננות. אפשר להיעזר בחברים שהתחתנו לצורך קביעת הסכומים, או לערוך סקר מקדים בין ספקים לבירור טווחי מחירים.

 

לאחר שהתקציב נוצר, הגיע הזמן לחפש ספקים שעומדים בטווח המחירים הללו, ולוודא בהתקשרות איתם שאין עלויות נוספות שמביאות לכדי חריגה מהתקציב. השימוש בביטוי "זה לא בתקציב שלנו" בהגעה לספקים, עשוי לסייע וליצור נכונות מצדם להתגמש לעבר התקציב שהוגדר.

 

מה יגידו האורחים?

אנשים שמתחילים לנהל תקציב מספרים, שאחד הקשיים הגדולים ביותר שלהם הוא להתגבר על ה"מה יגידו?". רובנו נסמכים על משוב מאחרים, ועל כן לא פלא שגם בתכנון חתונה אחד הטיעונים שמפריעים לתכנון חתונה זולה הוא "מה יגידו האורחים?".

 

כדי לצאת ברווח מחתונה, כדאי לדאוג שרוב האורחים יהיו מהמעגלים הקרובים לנו, כיוון שככל שמתרחקים - סכום הצ'ק יורד, ואיתו הסיכוי לכסות את העלות לאורח. אחד החששות הכי גדולים של מתחתנים היא שאורחים שלא הוזמנו יעלבו. אך סקר שערכנו ביבולים מגלה כי 75.4% מהאורחים הסכימו במידה בינונית ומעלה שהיו מוותרים על הליכה לחתונות לו יכלו, ולמעשה, בקרב לבם הם יודו לכם על הפטור שנתתם להם.

 

המעגלים הרחוקים מגיעים לאירוע מתוך תחושת מחויבות, כי מישהו ממשפחת המתחתנים היה באירוע שלהם, או כדי ליצור מחויבות להגעת נציגי משפחת המתחתנים לאירועים עתידיים. שבירת המעגל על ידי אי הזמנתם יכולה לחסוך הרבה זמן וכסף לכל הצדדים. 92.7% מהנשאלים באותו הסקר אמרו כי מחירי האירועים בארץ יקרים מדי לטעמם, ועל כן גם החשש שהאורחים ירגישו שהתקמצנו עליהם אינו מבוסס.

 

הנאת האורחים מחתונה נגזרת בדרך כלל מ-4 פרמטרים: האוכל, המוזיקה, הנוחות והאלכוהול. אם ב-4 הסעיפים הללו בני הזוג ימצאו ספקים שיתנו להם ערך טוב עבור כספם, האורחים יגדירו את החתונה כהצלחה. לעומת זאת, השקעה בסעיפי האיפור, השמלה, העיצוב, והזיקוקים אינה מוערכת על ידי האורחים, שגם לא מוכנים לרשום סכום גבוה יותר בצ'ק עבורה.

 

היום החשוב בחיים

הדרך לחתונה זולה מתחילה, למעשה, בהבנה שיום החתונה הוא באמת אחד הימים החשובים בחיים, כי אם נתכנן אותו נכון - הוא יכול לשמש לנו כמקפצה כלכלית. רובנו שבויים בתפיסות מחשבתיות שמשרתות את ספקי האירועים, ומונעות מהנחות בסיס לא נכונות.

 

אם במקום לעשות חתונה "כמו כולם" נעצור לרגע ונתכנן את החתונה שמתאימה ליכולות שלנו, נוכל להרוויח כמה פעמים - גם ניצור משהו ייחודי ובלתי נשכח, רק האנשים שאנו באמת אוהבים יהיו באירוע שלנו, ונוכל להתחיל את הדרך המשותפת שלנו בפלוס ולא במינוס.

 

הכותב הוא מנחה סדנאות סוד הכסף, הדרך שלך לחופש כלכלי, ומנכ"ל חברת יבולים המתמחה באימון וייעוץ כלכלי למשפחות ולעסקים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
יום החתונה הוא יום חשוב - אבל הוא רק יום אחד מתוך חיים שלמים
צילום: shutterstock
גיל אורלי
מומלצים