|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

דוח בינלאומי קובע:

ירידה של 6% בהשקעות בישראל <br>

ההשקעות הזרות הישירות הסתכמו ב-2012 בכ-10.4 מיליארד דולר בהשוואה לכ-11.1 מיליארד דולר ב-2011 השקעות זרות שמקורן מישראל הסתכמו בכ-3.2 מיליארד דולר בהשוואה לכ-3.3 מיליארד דולר בשנה שקדמה
26/06/2013  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
ירידה של 3% בהשקעות ישראלים בחו"ל [צילום: AP]

נקודת אור
שיעור הירידה שחל בהשקעות הזרות בישראל ומישראל בשנת 2012 בהשוואה לשנה הקודמת נמוך יותר משיעורי הירידה בהשקעות הזרות הישירות של ארה"ב, אירופה, המדינות המפותחות, ובעולם כולו.

ההשקעות הזרות הישירות בישראל הסתכמו בשנת 2012 בכ-10.4 מיליארד דולר בהשוואה לכ-11.1 מיליארד דולר בשנת 2011 - ירידה של כ-6%. כך עולה מדוח ההשקעות השנתי (WIR 2013 World Investment Report) של סוכנות האו"ם לסחר ולפיתוח (UNCTAD), המתפרסם (יום ד', 26.6.13) ברחבי העולם.

ההשקעות הזרות שמקורן מישראל הסתכמו בשנת 2012 בכ-3.2 מיליארד דולר בהשוואה לכ-3.3 מיליארד דולר בשנת 2011 - ירידה של כ-3%. שיעור הירידה שחל בהשקעות הזרות בישראל ומישראל בשנת 2012 בהשוואה לשנה הקודמת נמוך יותר משיעורי הירידה בהשקעות הזרות הישירות של ארה"ב, אירופה, המדינות המפותחות, ובעולם כולו.

מדי שנה מתמקד הדוח בפן ספציפי ומוגדר של הסחר הבינלאומי וההשקעות זרות. השנה הודגשה חשיבותן ותרומתן של שרשרות הערך הגלובליות (Global Value Chains - GVCs) לפיתוח, לסחר בינלאומי ולצמיחה כלכלית.

סך ההשקעות הזרות הישירות בעולם הסתכמו ב-1.35 טריליון דולר בשנת 2012, המשקף ירידה של כ-18% בהשוואה ל-2011. התחזית לשנתיים הקרובות מורה על גידול צנוע בלבד בהשקעות אלו. הצפי מורה על רמת השקעות זרות ישירות בשנת 2013 הדומה לשנת 2012, והצפי לשנים 2014 ו-2015, הינו 1.6 טריליון דולר, ו-1.8 טריליון דולר בהתאמה.

בשנת 2012 הושקעו במדינות המתפתחות, לראשונה בתולדותיהן, השקעות זרות ישירות בסכום העולה על ערך ההשקעות הזרות הישירות שהופנו למדינות המפותחות.

"כפל חישוב"

נתוני הייצוא העולמי של 19 טריליון דולר ב-2010, כוללים כ-5 טריליון דולר שמקורם בייצוא ממדינה אחת למדינה אחרת המשתמשת באותן תשומות מיובאות לייצור מוצרי ייצוא חצי מוגמרים או סופיים. במילים אחרות, כמעט 30% מנתוני הייצוא העולמי הגולמי משקפים ייצוא תשומות מיובאות שעובדו ושיוצאו מאוחר יותר, בשנית או אף יותר מכך, על-ידי מדינות אחרות. נתוני הייצוא העולמי כוללים אם כן "כפל חישוב".

תופעת "כפל חישוב" בנתוני הייצוא משמעותית במיוחד במדינות מפותחות בהן חלק הייצוא שמקורו בייבוא הוא מעל 30%. "כפל חישוב" זה מאפיין במיוחד את מדינות גוש האירו שבו מרכיב הייבוא בייצוא הגולמי מגיע לכ-40% כתוצאה מהסחר הפנימי האינטנסיבי בין מדינות הגוש.

בהשוואה, שיעור הערך המוסף ביצוא של ישראל עמד בשנת 2009 על 77%, והיתרה (23% מהיצוא) נבעה מתשומות מיובאות. יש לשים לב שנתונים אלה לא כוללים את ענף היהלומים שבו שיעור הערך המוסף ביצוא של ישראל נמוך במיוחד ועומד על כ-10% בלבד. שיעור הערך המוסף ביצוא של ישראל (ללא יהלומים) דומה לממוצע במדינות מתפתחות (75%).

עניין של גיאוגרפיה

ייצוא גולמי של מדינה מסוימת לא בהכרח שווה לערך המוסף בייצוא של אותה מדינה. מכאן, תרומתה של מדינה מסוימת לסך הייצוא העולמי עשויה להיות שונה מהותית מתרומתה לסך הערך המוסף בייצוא העולמי. כך למשל, ייצוא היהלומים בישראל עמד ב-2012 על כ-15.5% מסך ייצוא הסחורות, אך הערך המוסף המקומי בייצוא תעשיה זו נאמד בכ-10% בלבד.

25 המדינות שתרומתן לסך ערך הייצוא העולמי הגולמי היא הגבוהה ביותר, נבדלות זו מזו במרכיב הערך המוסף בייצואן. בעוד שמרכיב הערך המוסף המקומי בייצוא של ארה"ב, רוסיה, הודו, אוסטרליה וברזיל הוא כ-90%, הרי בממלכה המאוחדת, בקוריאה הדרומית, בהולנד, בסינגפור, בהונג קונג, בבלגיה ובמלזיה שיעור זה הוא נמוך מ-60%.

ניתוח המצב בישראל
ביקשנו את פרשנותם והערותיהם לדוח של מספר מרצים מבית הספר למנהל עסקים במסלול האקדמי, המכללה למנהל ובמיוחד בהתייחס להיבטים הקשורים לכלכלת ישראל. להלן דבריהם:
▪ ▪ ▪

פרופסור ישראל דרורי התייחס להשלכות של שרשרת הערך הגלובלית. לדעתו, למרות שישנם עדויות ליתרונות של ההשתלבות בשרשרת הערך הגלובלית כולל העלייה בתמ"ג לנפש, יש לשים לב לקשיים וחסרונות פוטנציאלים. הקשיים נעוצים בצרכי ההשקעה הגדולה בהון ומשאבים לבניית תשתית, ידע, מבנים ארגוניים, נהלים, כישורים ושירותים הנחוצים להשתלבות אפקטיבית ב-GVCs. חיסרון משמעותי הינו ברמת חלוקת העבודה הגלובלית העלולה להנציח נחשלות. לדוגמה, תעשיית הטקסטיל של בנגלדש מנציחה את נחיתותה בשרשרת הערך הגלובלית כיצרנית זולה. דבר זה עלול להביא לצמיחה מוגבלת, אי-צדק חברתי, זילות בחיי אדם ואף פגיעה בקיימות. לאחרונה קרו בבנגלדש מספר אסונות מזעזעים כתוצאה מרשלנות בשמירה על בטיחות, וזאת בגלל הלחץ להוזיל עלויות אם גם על חשבון חיי אדם.

מי מרוויח ומי מפסיד מהשתתפות ב-GVC? פרופסור דרורי סבור שספקי המשנה והסקטורים הקשורים בהם, החברות העל-לאומיות והצרכן המערבי, הם המרוויחים העיקריים מיכולתן של שרשרות הערך הגלובליות להציע מוצרים ושירותים זולים ביחס. המפסידים הם החלשים, העובדים במדינות מתפתחות שנתפסים ככוח עבודה זול ומתכלה. עובדים אלו ומשפחותיהם באזורים הכפריים ובשכונות העוני העירוניות הם המפסידים הנצחיים. לכן האתגר העיקרי ביצירת שרשרת ערך גלובלית צודקת יותר טמון בבניית שיתוף פעולה שייטיב עם כל המשתתפים בשרשרת הערך. הדבר כרוך בניהול נכון והתאמה אסטרטגית ותפעולית בין כל משתתפי ה-GVC, המחייב פתיחות, אמון והסכמה על אכיפת ערכים בסיסיים של זכויות אדם וקיימות סביבתית. במצבים רבים הגוף הדומיננטי ב-GVC שמקורו באחת הארצות המפותחות ינסה ויצליח לגרוף את החלק הארי של הערך המוסף הנוצר ולהותיר שולי ערך זעירים בלבד לגורמים שמקורם בארצות מתפתחות. ניתן לעיתים להתגבר על בעיה זו באם הממשלות במדינות המתפתחות ינקטו במדיניות ורגולציה המעודדות השתתפות ב-GVC המפנימה סיכונים פוטנציאלים אלה. במידת הצורך ניתן להיעזר בגופים וולונטריים בולטים (למשל קרן ביל גיטס) או מוסדות מימון בינ"ל (למשל הבנקים לפיתוח האזוריים כמו ה-Inter American Development Bank, African Development Bank ). גופים אלה יכולים לתרום למשל בתובנות וייעוץ שמטרתם העצמת חלקן של המדינות המתפתחות בערך המוסף הנוצר בשרשרות הערך הגלובליות או בנטרול/צמצום הסיכונים הכרוכים בהשתלבות ב-GVC.

בהתייחס לישראל, סקטור הטכנולוגיה מתאים במיוחד להשתלבות בשרשרות הערך הגלובליות כיוון שיש בו מקטעים רבים שניתן להשתלב בם. בנוסף, מוצרי אלקטרוניקה לצריכה אישית וביתית מורכבים מרכיבים רבים וניידים. ואכן, תעשיית האלקטרוניקה - כולל תחומי האינטרנט למיניהם ותקשורת הנתונים – נוחה לפעילות במסגרות של שרשרת הערך העולמית, ובהתאמה היצוא הישראלי רגיש לתנודות ברשתות אלה. הייצור הטכנולוגי הישראלי משמש חלק מתשומות של מוצרים ויתרונו בכך שהוא "מיוצא" לשרשרת הערך, ואינו תלוי בייבוא חומרי גלם הנחוץ לשם השלמת הייצור וייצואו.

עוד מדגיש דרורי שישראל אינה מדינת ייצור. הערך הגבוה המופק מהשתתפות בשרשרת הערך הגלובלית מקורו בערך המוסף הגבוה של תשומות מחקר ופיתוח ונכסים רוחניים. האתגר והמפתח להשתלבותה של ישראל בשרשרת הערך בצורה אפקטיבית, קשורים בשמירת יתרונה התחרותי של ישראל בכל הנוגע למחקר, פיתוח ונכסים רוחניים.

ד"ר רוני מנוס מדגישה שישראל היא מדינה בעלת מאפיינים המתאימים במיוחד להשתתפות במערכות GVCs. הדוח מסיק כי ישנם יתרונות ברורים לשילוב הייצוא המקומי במערכות GVCs. במיוחד מצביע הדוח על הקשר בין צמיחה כלכלית לשילוב ב-GVCs. בהינתן שסקטורים רבים בכלכלה המקומית מתאימים לכך, יש לבחון האם וכיצד ניתן לקדם את שילובה של ישראל בשרשרות ערך גלובליות בהתייחס לנושאים הבאים:

  • שילוב במערכות GVCs מגדיל את תלות הייצוא הישראלי במדינות אחרות. כך למשל למשברים באזורים שהינם יעד ייצוא עיקרי של ישראל, כמו אירופה, עשויים להיות השלכות חמורות לכלכלה המקומית. בנוסף, שילובה של ישראל במערכות ה-GVCs עשוי להיות מושפע גם מדימויה של ישראל בעולם כמדינה שהסחר עמה ראוי ומקובל פוליטית. יש לכך השלכות מבחינת שימור וטיפוח מעמדה הפוליטי של ישראל.

  • למרות שהערך המוסף בייצוא הישראלי (77%) הוא נמוך יחסית למדינות גדולות כמו ארה"ב (89%), הרי תרומתו של הייצוא הישראלי בכלל ושל הערך המוסף המקומי בפרט לכלכלה המקומית הוא משמעותי ביותר. נתונים עדכניים ממכון הייצוא הישראלי מורים כי משקלו של הייצוא ביחס לתמ"ג בישראל עמד בשנת 2012 על כ-38% והערך המוסף בייצוא לתוצר עמד על כ-29%. ניתן להשוות זאת עם נתונים בינלאומיים, המובאים בדוח, לפיהם התרומה של הערך המוסף בייצוא לתמ"ג במדינות מפותחות הוא כ-18% בלבד.

  • השתתפות במערכות GVCs יכולה להיות מאופיינת כייצוא במעלה הזרם, במורד הזרם או כשילוב של השניים. למרות שהייצוא של ישראל, ככלכלה קטנה, מכיל מרכיב גבוה יותר של תשומות מיובאות בהשוואה לייצוא של כלכלת ארה"ב הגדולה, הרי ככלל ישראל מאופיינת בייצוא במורד הזרם. הדבר נובע בעיקר מהעובדה שהענפים עתירי הייצוא בישראל כמו שירותי טכנולוגיה עילית או תעשיית כרייה וחציבה נוטים לשמש כתשומות בייצור מוצרים בעוד הם עצמם נמצאים על-פי רוב בראשית שרשרת הערך ולא זקוקים לתשומות רבות. הנקודה החשובה כאן היא כי לייצוא במורד הזרם, כמו זה המאפיין כמה מענפי הייצוא החשובים של ישראל, יש פוטנציאל גבוה יותר ליצירת ערך מוסף מקומי בהשוואה ליצוא במעלה הזרם.

  • לחברות על-לאומיות (TNCs) יש תפקיד חשוב בשילובן של מדינות במערכות GVCs. כפי שמדגיש הדוח, השקעות FDIs וכן סחר בינלאומי מבוצעים בעיקר על-ידי TNCs. מכאן, למעורבות, לצמיחה ולהצלחתן של טבע, אינטל וחברות על-לאומיות אחרות בישראל יש השלכות חשובות על השתלבותו של הייצוא הישראלי במערכות GVCs ועל יכולתה של ישראל להגדיל את הערך המוסף המקומי בייצוא. השלכה נוספת של תפקידן המרכזי של TNCs במערכות GVCs היא התלות במספר קטן של חברות גדולות שאליה עלולה ריכוזיות בייצוא להוביל.

יעקב ירון מתייחס גם הוא לריכוזיות הייצוא הישראלי. הוא מציין כי נושא סל ההטבות המוענק ליצואניות הגדולות במשק זכה לתשומת לב ציבורית רבה לאחרונה. לציבור התברר מהם סדרי הגודל של מענקי ההשקעות וההקלות במיסוי אשר מחלק הארי שלהן נהנו מספר מועט של יצואניות ענק וזאת בשעה שהועלו המיסים וצומצמו השירותים לכלל האוכלוסיה. אין מחלוקת על תרומתן של היצואניות הגדולות לכלכלת ישראל וברור כי חברות על לאומיות ימקמו את השקעותיהן במידה רבה בהתייחס לסל ההטבות המוצע להן במדינה המארחת. ואכן רק לאחרונה החליטה חברת אינטל למקם את השקעתה באירלנד ולא בישראל.

שאלת המפתח היא מידתיות סל ההטבות הקיים. האין הוא מופרז? הואיל והבעיה הינה סבוכה ורבת פנים נראה כי רק חישוב עלות-תועלת מקיף וכולל עשוי לשפוך אור על סוגיה זו. שיקולים שיש לקחת בחשבון כוללים בין השאר שיקולי הגדלת התעסוקה, סוגי ואיכויות התעסוקה שתתווסף, מיקום ההשקעה, ההשפעה על גידול הייצור המשני של ספקים מקומיים ומהות השדרוג הטכנולוגי הצפוי בייצור המקומי.

יש לציין שמדיניות עידוד הייצוא באמצעות מענקי השקעות והקלות מס הינה רבת שנים עוד מזמן שהחתירה לסגירת הפער שבין היבוא והיצוא בישראל נחשבה ליעד כלכלי ראשוני במעלה. אולם עתה, לאחר השגת יעד זה, זה מכבר, צפה השאלה האם לדולר של ערך מוסף בייצוא יש תועלת חברתית העולה בהכרח על דולר ערך מוסף המחליף יבוא ומיועד לשוק המקומי. התשובה לכך נראית שלילית.

שאלות נוספות צפות ומועלות עתה בהקשר עם גיבוש מדיניות מיטבית לעידוד השקעות. לדוגמא, האם ההתייחסות לחברה המייצאת בעיקר אוצרות טבע מקומיים כדוגמת כי"ל אמורה להיות שווה לחברה היכולה למקם את מפעלה גם בכל מדינה אחרת? נראה כי התקדים שנקבע לגבי מיסוי אוצרות הגז הטבעי שנמצאו בישראל יקבע ובצדק סל הטבות שונה במהותו ליצואני אוצרות טבע מישראל, המבטיח את חלקם הנאות והגבוה יותר של אזרחי ישראל ברווחיות הנובעת מייצוא אוצרות הטבע.

פרופסור אורן קפלן, דיקן ביה"ס למנע"ס, מציע פרשנות חברתית-תרבותית לאופי שילובה של ישראל במערכת ה-GVC. קפלן מדגיש שהערך המוסף של ישראל מקורו בתרומת ההון האנושי. הדבר מתבטא למשל בתעשיית ההייטק והמידע, הביו-טק, או תעשיות עתירות ידע המעוגנות במחקר אקדמי כמו הננו-טכנולוגיה. ישראל עדיין מאופיינת במחקר מדעי מעולה וקיימת הפריית גומלין בין התעשיה לאקדמיה המניבה המצאות וחדשנות. בשרשרת הערך העולמית יש תפקיד חשוב למחקר ופיתוח ושם גם מופק הערך המוסף העיקרי בשרשרות הערך. ישראל חייבת להשכיל ולהשתלב במקטע זה של שרשרת הערך.

לדעת פרופ' קפלן המורשת של העם היהודי, עם ללא מדינה במשך דורות רבים, אשר סבל מהתכחשות ורדיפות, הביא לכך שהמשאב העיקרי הוא ההון האנושי שאינו קשור למרחב פיזי. מורשת זו עברה גם לישראל, וכך בתחום ההשכלה הגבוהה למשל, אנו עדים להשתלבות טבעית בשרשרת הערך הגלובלית.

דוגמה מעניינת הקשורה להשתלבות ישראל בשרשרת הערך העולמית ואשר ניתן לעקוב באמצעותה אחרי המורשת של העם היהודי היא תעשיית היהלומים. תעשיה זו, שבחלקים מהותיים ממנה משולבים יהודים בתפקידי מפתח (במיוחד בבלגיה ובארה"ב, מרכזי היהלומים הגדולים בעולם) הגיעה לישראל לפני כ-60 או 70 שנה. בתחילה תעשיה זו השתלבה בשתי קצוות שרשרת הערך. צד אחד, ליטוש אבני חן, ומצד שני המסחר בהם. בשנים האחרונות לישראל אין כבר יתרון תחרותי בליטוש אבני חן ופעילות זו עברה למקומות אחרים. למרות זאת ישראל הינה עדיין שחקנית משמעותית בתעשיית היהלומים העולמית במיוחד בסחר ביהלומים.

פרופסור קפלן טוען שהשתלבות בשרשרת הערך העולמית מחייבת מדיניות יעילה וחכמה אשר פועלת לקידומה של ההשכלה הגבוהה בישראל. מצוינות במחקר ובפיתוח מותנית בהקצאת משאבים מתאימה המעודדת חדשנות טכנולוגית ומדעית. קברניטי המדינה חייבים להשכיל ולהבין את היתרונות העצומים הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך של השתלבות בתחום העילי של שרשרת הערך העולמית, דבר הניתן להשגה אך ורק באמצעות פיתוח הון אנושי.

תאריך:  26/06/2013   |   עודכן:  26/06/2013
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ירידה של 6% בהשקעות בישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורניה
26/06/13 23:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוברת רשות השידור, לינדה בר, פנתה באמצעות עורכת דינה אלמוגית אביטל למבקר המדינה בבקשה לקבלת צו הגנה מפני מסכת ההתעמרות וההתנכלויות שלדבריה מבצע נגדה יושב-ראש רשות השידור, אמיר גילת.
26/06/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
השופט יוסף אלרון מונה לנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה וייכנס לתפקידו ב-4 ביולי 2013. הוא יחליף את בלהה גילאור, ששימשה כנשיאה משנת 2005. כך החליטו (יום ד', 26.6.13) שרת המשפטים, ציפי לבני, ונשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס.
26/06/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
הח"כים איציק שמולי (העבודה) ואליעזר מוזס (יהדות התורה) העלו (יום ד', 26.6.13) הצעה לסדר היום בנושא התחזיות הלא מדויקות של האוצר לגבי הכנסות המדינה. רק שני חברי כנסת מהקואליציה הגיעו להגן על עמדתו של סגן שר האוצר, מיקי לוי, בהצבעה והקואליציה נחלה הפסד.
26/06/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
חברות הביטוח צברו ברבעון הראשון של 2013 רווחים לפני מס ב--1.9 מיליארד שקל, גידול של כ-12% לעומת הרבעון הראשון אשתקד - הודיע (ד', 26.6.13) מנהל מחלקת הפיננסים של חברת רואי החשבון ארנסט את יאנג, בני גבאי.
26/06/2013  |  אלעזר לוין  |   חדשות

כל טניסאי צעיר חולם לשחק על הדשא של ווימבלדון, אבל היום (רביעי) אותו הדשא הרס את התקוות של לא פחות מ-7 טניסאים. ויקטוריה אזארנקה, ג'ו-ווילפריד טסונגה, ג'ון איזנר, סטיב דארסיס, ראדק סטפאנק, סווטלנה שבדובה ומארין צ'יליץ', כולם נאלצו לפרוש בסיבוב השני של הגראנד סלאם בגלל פציעות, מה שמעלה לא מעט סימני שאלה.

אם תשאלו את אזארנקה, הסיבה למגיפת הפציעות היא ברורה למדי: הדשא. הבלארוסית שמדורגת במקום השני בעולם, ובשנה שעברה הגיעה עד לחצי הגמר, טוענת שהמשטחים ב"אול אינגלנד קלאב" מחליקים במיוחד והם אלה שגרמו לפציעה שלה במהלך הניצחון על מריה ז'ואאו קוהלר ביום המשחקים הראשון.


בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il