שתף קטע נבחר

צוות מאה הימים: קרנות המינוף יכבידו על התקציב

רה"מ המיועד קיבל לידיו את המלצות צוות 100 הימים, אשר נוטה להעדיף את מתן הערבויות לסיוע למנפיקי האג"ח, על פני קרנות המינוף שהקים האוצר למטרה זו. עוד ממליץ הצוות, בראשות שטייניץ: עזרה ראשונה למקומות עבודה בפריפריה ושיקום מס הכנסה מבחינה ניהולית ומוראלית

צוות מאה הימים שהקים ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, לגיבוש תוכנית העבודה של ממשלתו "איננו נלהב מהרעיון של קרנות המינוף אותן הקים האוצר למחזור חובות האג"ח בהשתתפות הממשלה. זאת מכיוון שקרנות אלה מכבידות על תקציב המדינה ומאחר שהשותפות העסקית שבין הממשלה לגורמים העסקיים איננה רצויה".

 

 

הצוות ממליץ שבאופן עקרוני יש להעדיף את הדרך של מתן ערבויות על פני השתתפות הממשלה על חשבון תקציב המדינה.

 

הצוות, בראשות ח"כ יובל שטייניץ (ליכוד) הגיש היום (ה') בכנסת לנתניהו את המלצותיו לגבי תוכנית העבודה. נתניהו אמר כי בלימת הנפילה הכלכלית תעמוד בראש סדר היום של הממשלה החדשה. "אנחנו נמצאים בתוך משבר עמוק מאוד וייקח זמן להפוך את המגמה השלילית במטרה לצמצם את אובדן מקומות העבודה ובמטרה להבטיח את הביטחון הכלכלי שבו תלוי החוסן הלאומי של ישראל".

 

הצוות ממליץ לפתור את מצוקת האשראי במתן ערבויות לחברות שהנפיקו אג"ח אשר נקלעו למצוקת אשראי בעקבות המשבר, בתנאי שחברות אלה משקיעות אך ורק בישראל והן עתירות כוח אדם. הצוות ממליץ כי חברות אלה יקבלו את הערבות תמורת עלות בשיעור 5-3%. להערכת הצוות, מדובר בהפחתת הסיכונים מבלי להיכנס ברגל גסה ביחסים העסקיים שבין המלווים ללווים. לדעת הצוות התוכנית מעודדת את הבנקים והגופים החוץ-מוסדיים לתת אשראי חדש וההערכה היא כי בסופו של יום הממשלה תיאלץ לכל היותר לשלם חלק קטן מהערבויות.

 

במקביל, ממליץ הצוות בהקשר זה להגדיל את תקרת ערבות המדינה המותרת לפי החוק ב-10% מתקציב המדינה ל-20%-25% בהוראת שעה לתקופה מוגבלת עד לסיום המשבר.

 

צוות בין-משרדי לניהול משברים תעסוקתיים

הצוות ממליץ בין השאר לנקוט במדיניות של עזרה ראשונה למקומות עבודה בפריפריה שנקלעו לקשיים, עוד לפני העברת התקציב, במקביל לתוכניות לעידוד התעסוקה שכבר נכללות בתקציב 2009, שטרם עבר.

 

הצוות ממליץ, בהקשר זה, להקים צוות בין-משרדי לתקופה מוגבלת עם סמכות לניהול משברים תעסוקתיים, כשהוא כפוף לקבינט הכלכלי-חברתי או למנכ"ל משרד ראש הממשלה. המימון לעזרת המפעלים יבוא מריכוז משאבים מהממשלה, המעסיקים והעובדים על בסיס התוכניות שהציעו יו"ר ההסתדרות ונשיא התעשיינים.

 

לגבי עידוד העסקים הקטנים והבינוניים, ממליץ הצוות להקים קרנות מיוחדות המשותפות לבנקים ולמגזר העסקי להבטחת ערבות מדינה חלקית לאשראי כדי לאפשר לבנקים לנהל את הקרנות ולערוך את הבדיקות המתאימות. עוד ממליץ הצוות לעודד החזרת 200 מדענים לפחות מחו"ל לישראל עד 2010 תוך מתן עדיפות לקליטתם באוניברסיטאות ובמכוני המחקר הגדולים. 

 

באשר לתקציב 2010-2009 ממליץ הצוות לממשלה לדון לקראת התקציב הדו-שנתי בגיוס הון בחו"ל בהיקפים משמעותיים לרבות שימוש בערבויות אמריקניות בהגדלת פעילות הבונדס לשני מיליארד דולר.

 

עוד הוא ממליץ לגבש תוכנית מקיפה לשיקום מס הכנסה מבחינה ניהולית ומוראלית ולהשלמת כוח האדם החסר, זאת לשם העמקת גביית המיסים כאמצעי לבלימת הירידה בהכנסות ולהקטנת הגירעון בשנים הקרובות.

 

הצוות גם ממליץ להמשיך בתוכנית הקיימת להפחתת המסים, לרבות מס החברות שיופחת ל-20% עד 2014. עוד הוא ממליץ על הפחתה מדורגת של מס הכנסה ליחידים על מקבלי שכר של 18,000-8,000 שקל והקדמת הפרישה של מס הכנסה שלילי על כל אזורי המדינה.

 

המלצות הצוות לגבי הערכת מסגרת הזמן לאישור התקציב בממשלה ובכנסת מ-45 ל-90 יום כבר מעוגנות בהסכמי הקואליציה שנעשו עם השותפות השונות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים