שתף קטע נבחר

מענק לרכישת דירה בי-ם: חלון ההזדמנויות ייסגר

חשיפת ynet בשבוע שעבר, לפיה נפתח חלון הזדמנויות לקבלת מענק בסך כ-100 אלף שקל עבור מי שרוכש דירה ראשונה בירושלים או בונה ממ"ד בדירה קיימת, זירזה את הממשלה לחוקק חוק שיבטל את ההטבה, עוד בטרם יאושר חוק ההסדרים. אתמול אישרה הכנסת את ביטול המענק בקריאה ראשונה

כבר אין חלון הזדמנויות: מליאת הכנסת אישרה אתמול (ב') בקריאה ראשונה את הצעת הממשלה לבטל את המענק המיוחד שניתן עבור רכישה או הרחבה של דירה בירושלים בסך 100 אלף שקל, כך לפי הודעת הכנסת.

 

משבר הדיור - כותרות אחרונות בערוץ הנדל"ן :

 

התנהלות חפוזה זאת באה לאחר שבשבוע שעבר נחשף ב-ynet כי ב-5 במאי השנה פגה הקפאת סעיף 6ג' לחוק הלוואות לדיור, המעניק כ-100 אלף שקל לזוגות או יחידים מעל גיל 35 הרוכשים דירה בירושלים. המשמעות הייתה שעד להעברת התקציב בכנסת בחודש אוגוסט, יכלו זכאים ליהנות מהמענק. כעת נראה שלוח הזמנים עומד להתקצר עוד יותר.

 

מאז פרסום הכתבה התקבלו ב-ynet נדל"ן פניות רבות מקוראים שניסו גם הם להיות חלק מהזכאים. הגולש אבי (נשוי) רכש דירה ראשונה בבירה לפני מספר חודשים ושאל אם הוא יכול למכור את דירתו ולקנות דירה אחרת - ולקבל את המענק. בדקנו את הנושא והתשובה היא שהמענק ניתן רק למי שלא הייתה לו בעבר דירה. הגולשת שירי שאלה מי הגורם שנותן את הכסף - התשובה היא משרד השיכון.

 

יש לציין כי החוק מעניק את הזכאות למענק גם לבעלי דירות המרחיבים את דירתם באופן אגפי (כלומר לאורך הבניין כולו). כך, לדוגמא, בניין מגורים שיבנה ממ"ד בתקופה בה החוק נמצא בתוקף - יזכה למענק. המועד הקובע לקבלת המענק, לפי כללי משרד השיכון, הוא בעת יציקת הבטון. לכן, אלו שיתחילו בהליך הוצאת ההיתרים רק כעת, יפספסו ככל הנראה את חלון ההזדמנויות.

 

לפי החוק, כאשר מדובר בדירה הרשומה על אדמה פרטית, גובה המענק עומד על כ-79 אלף שקל. אם מדובר בקרקע בבעלות המדינה, המענק יעמוד על כ-105 אלף שקל. הטבה זו אינה מותנת בהחזקת הדירה במשך מספר שנים, כפי שמותנות הטבות פריפריה שונות. כך שלמעשה, זוג נשוי ללא דירה המתגורר בכל מקום במדינה יכול לקבל את ההטבה, אפילו אם לא דרך בירושלים מעולם.

 

"בממשלה נכנסו ללחץ"

סעיף "מענק מיוחד בשל רכישה או הרחבה של דירה בירושלים", נוסף לחוק להלוואות לדיור ב-2001, אך למעשה כמעט ולא היה בתוקף. כחודש וחצי לאחר כניסתו לתוקף של התיקון, התקבל בכנסת חוק להקפיאו ומאז חודשה הקפאתו בחוק ההסדרים. גם בעבר נפתחו תקופות קצרות שהחוק היה בתוקף, אך המדינה לא מיהרה לשלם.

 

בשנת 2005 עתר עו"ד אהוד פרינץ נגד המדינה על התנהלותה בעניין ובית המשפט חייב את המדינה להעביר את המענק לזכאים. פסיקת בית המשפט לא הותירה למדינה ברירה אלא להעניק את ההטבות לרוכשים הזכאים בתקופה זאת.

 

"רק בשבוע שעבר פרסמנו לציבור הרחב כי ניתן לקבל מענק ברכישת דירה בירושלים בכפוף לתיקון חוק הלוואות לדיור, והשבוע ממשלת ישראל כבר מקדמת חקיקת בזק לביטול המענק", אמרה מירב כהן, חברת מועצת עיריית ירושלים. "בממשלה נכנסו ללחץ שמא הם יאלצו לשלם על המענק שהם בעצמם ייצרו, והחלו לגבש חקיקת שתבטל את החוק מהר ככל האפשר", הוסיפה.

 

לדבריה, "החל משנת 2001, בה תיקנו את החוק, ועד היום - ממשלת ישראל מקפיאה מחדש בכל שנה את מתן המענק באמצעות סעיף בחוק ההסדרים. זה עוד מקרה של חקיקה שהממשלה כנראה מעולם לא התכוונה ליישם, אולם בימים אלו המדינה בעל כורחה מחויבת להעניק את אותו מענק לזכאים, כפי שכבר פסק בג"ץ בעבר.

 

"זוגות רבים פונים אליי בימים אלו בניסיון להבין כיצד ביכולתם לקבל את המענק, אך לצערי משרד הבינוי והשיכון לא מספק להם תשובות ברורות, או במילים אחרות מורח אותם. אסייע ככל יכולתי לאותם רוכשים שמגיע להם מענק לפי החוק וזקוקים נואשות לסיוע ברכישת דירה. יש לציין כי הזכאות בתוקף עד אשר החוק יקבע אחרת".

 

במשרד השיכון סירבו להתייחס לטענותיה של מירב כהן ומסרו בתגובה כי "מענק ירושלים הניתן לזכאים בהתאם לסעיף 6ג לחוק הלוואות לדיור אכן נמצא בתוקף החל מה-5 למאי 2013, כל עוד לא הוחלט אחרת במסגרת דיוני הכנסת. המענק ניתן לזכאים (מי שאין ולא הייתה דירה בבעלותו) הרוכשים או מרחיבים דירה בירושלים. בימים אלו אנו בוחנים את סוגיית תקצוב החוק וככל שהחוק יתוקצב יימסרו הנחיות בהתאם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: lowshot.com
ירושלים. כבר אין מענק?
צילום: lowshot.com
מומלצים