שתף קטע נבחר

סטודנטים חרדים: סוגרים לנו את המכללה

המרצים לא קיבלו משכורות ומכללת "מקור המעיינות" החרדית בבני ברק, שמכשירה מורים והנדסאים, נמצאת בסכנת סגירה. הסטודנטים מודאגים והנהלת המכללה מטילה את האחריות על משרד החינוך. אולם במשרד טוענים: "העברנו את התקציב המיועד"

סוגרים למכללה החרדית את הברז: סטודנטים חרדים במכללת "מקור המעיינות" שבבני ברק התבשרו לאחרונה כי ייתכן שבסוף שנת הלימודים תסגור המכללה את שעריה עקב גרעון תקציבי. מדובר במוסד לימודים שנמצא בפיקוח משרד החינוך ומעניק תעודת הוראה והנדסאים במסלולי לימוד נפרדים לגברים ולנשים ולכן רוב הסטודנטים במכללה מגיעים מהמגזר החרדי.

 

כתבות נוספות בערוץ הלימודים של ynet:

לקויי למידה באוניברסיטה: דעו זכויותיכם

למרות החוק: חריגות בדמי רישום לאוניברסיטאות

קרן ההשתלמות לסטודנטים: הישג או כסף קטן?

רוצים שישמעו אתכם? הביעו דעתכם בפייסבוק שלנו , ואנו נפרסם חלק מהתגובות

 

ההודעה מגיעה בעקבות פיטוריו של ראש המכללה, הרב חיים סאסי, לפני כחודש ואי תשלום משכורתם של כלל המרצים במשך מספר חודשים. סטודנט שנה ב' לתעודת הוראה מספר כי "ביום ראשון בערב זומנו כל התלמידים. במקום חיים מינו כיו"ר זמני את עובדיה כהן (ששימש עד היום כאמרכל המכללה - א"ב). הוא אמר שאנחנו נמצאים בגרעון משמעותי ומשרד החינוך נמצא בהתלבטות אם להמשיך לקיים את הלימודים בשנה הבאה. אמרו לנו גם שכל המרצים לא קיבלו כסף ולכן אי אפשר להמשיך כך".

 

מסלולים נפרדים לגברים ולנשים

הכעס הרב בקרב הסטודנטים החרדים נובע מהעובדה שמדובר במוסד שמאז הקמתו בשנת 1989 על ידי מועצת חכמי התורה, איפשר לסטודנטים מהמגזר החרדי ללמוד בצורה שמתחשבת באמונתם ובאורח חייהם. כך למשל, גברים ונשים למדו במסלולים נפרדים וקיימות שעות כניסה שונות בשערי המכללה לגברים ולנשים.

 

בשלב הזה לא הוצעה לסטודנטים שלא ישלימו את לימודי התעודה בסוף השנה הנוכחית להעתיק את לימודיהם למוסד אחר. "נסעתי אתמול לראות את עובדיה", מוסיף אחד הסטודנטים. "הוא אמר לי שכרגע הסיכויים הם חמישים חמישים. יש מספר מכללות חרדיות באזור בני ברק אבל לאן אנחנו אמורים ללכת?"

 

מכללת לוינסקי למשל מציעה מסלול להכשרת מורות חרדיות.

"יכול להיות שלוקחים חרדים ללוינסקי או לסמינר הקיבוצים אבל בסופו של דבר החרדים רוצים את המקום שלהם. קשה יהיה להם ללכת למקום חילוני. הסיפור הזה כואב לי ברמה האישית כי אני הולך להפסיד את הכסף שלי. אמרו לי: 'קח את נקודות הזכות שלך למקום אחר. הם בינתיים לא דיברו על אף הסכם שיש עם מוסד אחר ואומרים שכל אחד ילך ברמה הפרטית וימצא את הפתרון".

 

סגירת מכללות הפכה לדבר שבשגרה בחודשים האחרונים, כשבחודש שעבר סטודנטים במרכז אקדמי דן, מכללה בפתח-תקווה שהוקמה לפני כשנה וחצי על מנת לחזק את הקשר בין עולם האקדמיה לתעשיית ההיי-טק, קיבלו הודעה, כי הוחלט לאחד את המוסד בו הם לומדים עם המרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) שבאור-יהודה. אולם, במידה ואכן תיסגר מכללת מקור המעיינות, נכון לזמן כתיבת שורות אלה לא קיים הסכם דומה וכ-700 הסטודנטים שלומדים במסלולים השונים במכללה ייאלצו למצוא פתרון בעצמם.

 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 

המורים: "משרד החינוך לא העביר את הכספים"

ממשרד החינוך, הגוף המפקח על המכללה שאחראי על העברת התקציבים מתנערים מאחריות וטוענים כי "אין המשרד הורה לסגור את המכללה. המשרד העביר את התקציב המיועד למכללה, על פי מכסות הלימודים וכללי ההקצבה, המיושמים בכל המכללות של המגזר החרדי. במידה והבעלות על המכללה תחליט על סגירתה, המשרד יציע לסטודנטים, אלטרנטיבות להשלמת הלימודים להסמכתם. באשר למנהל, ההחלטה על הפסקת העסקתו, הינה בידי הבעלות על המכללה".

 

באשר לתקציב מתנהלת מלחמת גרסאות. הנהלת מכללת מקור המעיינות והמרצים מפנים אצבע מאשימה למשרד החינוך שפשוט לא העביר את התקציב במלואו לשנת הלימודים הנוכחית ולכן נוצר הגירעון הנוכחי לרבות אי תשלום משכורות המורים.

 

"אנחנו נמצאים במינוס כספי ויש ויכוח עם משרד החינוך", טוען ד"ר יחיאל שרמן, מרצה במכללה ונציג המורים וההנהלה. "המרצים לא קיבלו משכורת ועדיין ממשיכים ללמד. משרד החינוך טוען שהניהול לא היה טוב והמרצים טוענים שמשרד החינוך לא העביר את הכספים כמו שצריך. צריך לומר שזאת המכללה היחידה שקשורה לש"ס ואולי פה טמון השד. היום יש 550 סטודנטים (במסלול לתעודת הוראה שנמצא בפיקוח משרד החינוך - א"ב) אבל עדיין מקבלים תקציב ממשרד החינוך לפי 200 תלמידים. גם את דמי השכירות לא קיבלנו.

 

"אומרים לנו שצריך לפטר את כל המורים בעלי התארים ולהעסיק מורים ללא תארים. נפגשנו עם מנכ"לית משרד החינוך והיא פשוט לא הקשיבה לנו. התקציב לא התקבל ומורים צדיקים לא מקבלים משכורות ואנחנו לא רוצים לפגוע בסטודנטים. לסגור את המכללה זה פשע בינלאומי. שלחנו להם מכתבים מדוע זה קורה ולא השיבו לנו עליהם".

 

האם המכללה תיסגר בסופו של דבר?

זאת תהיה החלטה כואבת אבל אם משהו לא ישתנה ייתכן ולא תהיה ברירה. זאת פשוט שערורייה שאנשים לא מקבלים משכורות והאחריות היא על משרד החינוך. עכשיו אנחנו עסוקים בלמצוא כלים איך לגרום שזה לא יקרה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים