שתף קטע נבחר

עבר בטרומית: פיצוי על הטרדה מינית יזנק פי 3

36 ח"כים תמכו בהצעת חוק חדשה, שנועדה להגביר את ההרתעה מביצוע הטרדה המינית במקומות עבודה: סכום הפיצוי המרבי יעלה ל-150 אלף שקל, ללא הוכחת נזק. הח"כים משה פייגלין מהליכוד ונסים זאב מש"ס נמנעו. זאב הסביר: החלק המרכזי לפי תפיסת העולם שלנו הוא בעיית הצניעות

אור אדום למטרידים במקומות עבודה: הטרדה מינית במקום העבודה כלפי עובד או עובדת הכפופים למרותכם, עשויה לעלות לכם בתשלום פיצויים בגובה של עד 150 אלף שקל ללא הוכחת נזק - 300% יותר מהפיצוי המרבי הקיים כיום, וזאת בנוסף לענישה הפלילית. כך קובע תיקון לחוק למניעת הטרדה מינית שעבר היום (ד') בכנסת בקריאה טרומית.

 

עוד על הטרדות מיניות  בערוץ הקריירה :

 

הצעת החוק, אותה יזמו קבוצת חברי כנסת בראשות ח"כ מיכל רוזין (מרצ), נועדה להעלות פי 3 את תקרת הפיצויים, שעומדת כיום על גובה 50 אלף שקל. ההצעה קובעת כי הפיצוי יוענק בסכום שיקבע השופט, כאשר המטרה היא היא להגביר את ההרתעה מביצוע ההטרדה המינית - לאור המחיר שהנאשם ייאלץ לשלם בנוסף למחיר העבירה הפלילית.

 

רוזין, ששימשה בעבר כמנכ"ל איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, הדגישה בדברי ההסבר להצעת החוק כי "ההטרדה המינית גורמת לפגיעה קשה מאוד בנפגעות, והשלכותיה עליהן פעמים רבות ארוכות טווח והרסניות". הצעת החוק עברה ברוב של 36 תומכים ושני נמנעים - משה פייגלין (ליכוד) ונסים זאב (ש"ס).

 

הנזק למשק: מיליארד שקל בשנה

רוזין הציגה ממצאי מחקר שערך משרד הכלכלה, לפיהם אובדן התוצר השנתי בגין פגיעה באישה אחת שהוטרדה מינית עומד על 13,500 שקל. על פי המחקר, 165 אלף נשים דיווחו בשנה החולפת על הטרדה מינית במקום עבודתן, כך שמחיר הפגיעה בתוצר השנתי מתבטא בהפסד של מיליארד שקל בשנה למשק.

 

מחקר זה בוצע במטרה לכמת לראשונה את המחיר הכלכלי שמשלמות הנשים על הטרדה מינית במקום העבודה. הערכת המחיר הכלכלי התקבלה בעיקר מעלות אובדן שעות העבודה. עוד עולה, כי 83% מנשים הודו שהוטרדו מינית במרחב הציבורי של מקום העבודה, אבל 92% בחרו שלא להתלונן. בנוסף, 11 אלף נשים מבין הנפגעות עזבו את מקום העבודה, חלק דיווחו כי נעדרו הרבה מהעבודה וחלק דיווחו על ירידה בפריון העבודה.

 

רוזין הוסיפה כי החוק למניעת הטרדות מיניות שהתקבל בכנסת ב-1998, רואה בהטרדה המינית לא רק עבירה פלילית אלא גם עוולה אזרחית המזכה את התובעת בפיצויים ללא הוכחת נזק.

 

ח"כ נסים זאב (ש"ס), שנמנע בהצבעה, טען כי אסור להגביל את בית המשפט בקביעת סכום הפיצויים ויש לאפשר לו לקבוע כל פיצוי שייראה לו. 

 

"הטרדות זה דבר מביש, צריך להוקיע אותו אבל לא רק בדרך של ענישה אלא איך באמת למנוע את ההטרדות האלה", הוסיף ח"כ זאב. "גובה הפיצוי לא ישנה כלום גם אם תגדילי אותו ל-200 אלף. זה תלוי במטריד ובמוטרדת. הכול לפי המבייש והמתבייש. החלק המרכזי לפי תפיסת העולם שלנו הוא בעיית הצניעות..."

 

ח"כ רוזין הגיבה: "כשאתה מדבר על צניעות ולבוש ואופן התנהגות - אתה הופך את היוצרות ומאשים שוב את הנפגעות והנפגעים וגורם להם שוב להתחבא, לשמור את סודם ולא לחשוף את האמת המטרידה הזאת לציבור. אתה לא מבין מה זו הטרדה מינית, ואתה לא מבין את תופעת הפגיעה המינית".

 

הצעת החוק עברה לוועדה לקידום מעמד האישה בראשות עליזה לביא (יש עתיד) שאמורה לקדם אותו לקראת אישורו הסופי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים