שתף קטע נבחר

צילום: אלי אלגרט

שלושער ליגאל מנחם. והפסד

בבית"ר ירושלים חולמים לחזור מהקופסה עם שלוש נקודות? כדאי להם לקחת דוגמא מסמי מלכה, אורי מלמיליאן ואבי גולדר, שהנחיתו רביעיה לשערו של קובי בלבד בדצמבר 1986

מכבי נתניה - בית"ר ירושלים. בדרך כלל, כשארבע המילים הללו נאמרות ביחד, מתקבל משהו מיוחד, משהו יוצא דופן. רק לפני כשלושה שבועות הפכה הקבוצה עם המנורה פיגור ליתרון מול היהלומים, אך אנחנו החלטנו לחפור הרבה יותר עמוק: ה-21 בדצמבר 1986, חמישה ימים לפני חנוכה.

 

עוד בסדרה:

  

האצטדיון העירוני בנתניה אירח את מוליכת הטבלה, שחקני ה"תכלת" של בית"ר ירושלים. הנתנייתים, בהנהגת קובי בלדב (שגרם לזאביק זלצר להוציא את אריה חביב מההרכב), חיים בר (שחיכה על הספסל להזדמנות) האחים יגאל ושמעון מנחם (כל אחד בתפקידו), בני לם, רונן גבאי ורוני לוי, פתחה את העונה לא טוב, ומצאה עצמה עם שלושה נצחונות, ארבע תוצאות תיקו וחמישה הפסדים לאחר 12 מחזורים.


והמצטיין במשחק - סמי מלכה (מתוך: ידיעות אחרונות)

 

הירושלמים איישו את ההגנה ביוסי מזרחי, אבי כהן, ה"ירושלמי" כמובן, אהוד אשש, שלמה שירזי, שעבר הרבה על המגרש בנתניה והקפטן חנן אזולאי. הקישור היה בידיים של יעקב שוורץ ואורי מלמיליאן, ואת עמדת החוד חלקו אבי גולדר, מי אם לא גרי ונדרמולן ואלי אוחנה. בצהרי אותה שבת האיש והשמפו נעדרו מההרכב עקב מחלה.

 

איזו פתיחה

הבינלאומי אריה פרוסט הוציא את המשחק לדרך, וכבר בעשר הדקות הראשונות אפשר היה להבין לאן הולך המשחק הזה: שש דקות מהפתיחה, הקופסה כמרקחה - הירוקים מובילים: בני לם שלח כדור קדימה למרדכי חלפון. "פודי" מצא בנגיעה את יגאל מנחם, שבאחד על אחד עם מאמן מ.ס. אשדוד לעתיד לא התבלבל והקפיץ מעל לשוער - 0:1 נתניה. מזרחי נפצע במהלך, עוד נחזור לזה.


זאב זלצר. לא הצליח לעצור את החוד הירושלמי (צילום: צפריר אביוב)

 

אבי גולדר, שהחלים משפעת, לא היה זקוק ליותר מדקה כדי להגיב. יעקב שוורץ מצא את החלוץ הירושלמי במצב נוח, ומול בלדב גולדר לא התבלבל. החלוץ בעט "טיל" לרשת העליונה והשווה בזריזות: 1:1 - שבע דקות, שני שערים. מה עוד אפשר לבקש? שלוש דקות מאוחר יותר התנהל לו שלמה שירזי בחופשיות לאחר שקיבל כדור מסמי מלכה, ובעט כדור חזק שנעצר רק בקורה הימנית.

 

כאן נכנס אורי מלמיליאן לתמונה, כשבדקה ה-19 הוא משלים את המהפך: בית"ר קיבלה כדור חופשי מכעשרים מטרים, לאחר שונדרמולן הוכשל על ידי חלפון - אין טוב מאורי במצבים כאלה. הכדור הלך לפינה השמאלית, בלדב ניסה להגיע לכדור, אך ללא הצלחה מירבית - מהפך, "כתר פלסטיק" מובילים על "ספולדינג".


אורי חוגג ואחריו כל בית"ר. העיתון, ביום שאחרי (מתוך: ידיעות אחרונות)

 

כעבור ארבע דקות נראה היה שהמשחק נגמר: אבי כהן מצא את אורי לאחד על אחד מול בלדב. שומרו האישי משה בוארון הגיח מאחור וספק דחף אותו, פרוסט לא היסס והצביע על הנקודה הלבנה. אורי בעצמו שלח את הכדור ימינה וקבע 1:3 בתכלת.

 

כאן הגיעה סדרת חילופים, חלקם מאולצים (יוסי מזרחי, כאמור נפצע, דרור קשטן שלח את אורי סוויסה לעמוד במקומו בין הקורות), חלקם פחות (זלצר הכניס את רונן גבאי על חשבונו של חיים לוי, בחיפושו אחר התקפה), אך עד למחצית לא נרשמו אירועים יוצאי דופן.


אלי אוחנה ואבי כהן. האחד לא שיחק, השני הצטיין (צילום: ניר "שוקו" כהן)

 

מחצית שנייה: נתניה חוזרת?

תחילת המחצית השנייה היתה של נתניה, בעיקר בזכות גבאי ולם, שדחפו מאחור את הכדורים לכיוונו של יגאל מנחם, שהתרוצץ בעיקר בצד ימין.

 

בדקה 53 חזרו הנתנייתים למשחק: שוב היה זה פודי חלפון שבעט לעבר השער. שלמה "דיו" שירזי החליט משום מה לאגרף את הכדור לפני שסוויסה הגיע אליו. תחילה הורה פרוסט להמשיך ולשחק, אך לאחר מספר שניות הוא שינה את דעתו ושרק לפנדל שני במשחק. יגאל מנחם דייק וקבע 3:2, אוהדי נתניה העיפו השמיימה את שכניהם "כפתיתי שלג דאשתקד".


יעקב בוזגלו. הרבה לפני שבא לראות את מאור (צילום: אלי אלגרט)

 

המומנטום של המאחרת לא החזיק הרבה זמן מעמד, כשהירושלמים השתלטו על מרכז השדה. נגיחה של אבי כהן החוצה, בעיטה של חנן אזולאי לידיים של בלדב, אך אלו היו רק הסנוניות בדרך לדקה ה-65. מי אם לא סמי מלכה, היה זה שסגר את הסיפור. הקשר הצעיר השתלט ברחבה על כדור שהכניס לו אבי כהן, החליף רגליים, ובעט שמאלה. בלדב לא היה זריז מספיק - 2:4.

 

דקה מאוחר יותר עוד צמצם יגאל מנחם, כשהשלים שלושער פרטי בזכות בישול של לם. החלוץ המצוין השתטח אל עבר הכדור ונגח ב"זינוק דג" לפינה השמאלית של סוויסה. כאן נעצרו הנתנייתים, למרות הזדמנויות קורצות של לם (חופשי מול השוער) וגבאי (בעיטה ממצב נוח החוצה). בדקה ה-79 - הפתעה. יעקב בוזגלו, האבא של, נכנס כמחליף במדי בית"ר.


הטבלה הסופית - בית"ר ירושלים אלופת המדינה (מתוך: ידיעות אחרונות)

 

ב-16 במאי 1987, ערב ל"ג בעומר, השלימו הירושלמים סוויפ עונתי על נתניה, לאחר 0:2 חלק. אבי כהן כבש צמד, אוחנה בישל את שני השערים. שבועיים

לאחר מכן נרשמה הטבלה הסופית, שלא הותירה מקום לספק - בית"ר ירושלים אלופת המדינה לעונת 1986/87, לראשונה בהיסטוריה של המועדון.

 

הרכבים

מכבי נתניה: יעקב בלדב; שמעון מנחם, חיים לוי (רונן גבאי, 36), ברוך חסן, מכלוף; בני לם, משה בוארון, מרדכי חלפון, רונן לוזון; יגאל מנחם, רוני לוי.

בית"ר ירושלים: יוסי מזרחי (אורי סוויסה, 34); אבי כהן, חנן אזולאי, אודי אשש, שלמה שירזי; מאיר קדוש, סמי מלכה, יעקב שוורץ, אורי מלמיליאן; אבי גולדר, גרי ונדרמולן (יעקב בוזגלו, 79).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן שוורץ, יוסי רוט
אורי מלמיליאן
צילום: ראובן שוורץ, יוסי רוט
מומלצים