שתף קטע נבחר

מחר: תוקם ועדת השרים לדיור בראשות יאיר לפיד

הוועדה אמורה לקדם דיור להשכרה לטווח ארוך ופינוי-בינוי. הממשלה תאשר גם את שינוי שמו של משרד התמ"ת למשרד הכלכלה את מינוי יעל אנדורן למנכ"ל האוצר. בכפוף לאישור הכנסת, השירות הלאומי יועבר לאחריותו של נפתלי בנט

ממשלת ישראל תאשר מחר (א') בישיבתה השבועית את הקמתה של ועדת השרים לענייני דיור. בראש הוועדה יעמוד שר האוצר, יאיר לפיד, והיא תוסמך לקדם רפורמות בשוק ופרויקטים של דיור להשכרה לטווח ארוך ופינוי-בינוי. החלטות הוועדה יקבלו תוקף של החלטות ממשלה, בחלוף שבוע ממועד קבלתן. אלא אם כן, במהלך אותו שבוע יחליט ראש הממשלה להביא את ההחלטות לדיון נוסף בישיבת ממשלה.

 

  • הגזירות בדרך: החלה פגישת נתניהו ולפיד

  • לחדשות נוספות - היכנסו לעמוד הפייסבוק של ynet

 

בוועדה יהיו חברים, בנוסף ללפיד: שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל; שר האנרגיה והמים, סילבן שלום; שר הביטחון, משה יעלון; השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ; שר החקלאות ופיתוח הכפר, יאיר שמיר; שרת המשפטים, ציפי לבני; שר הפנים, גדעון סער ושר התחבורה והתשתיות, ישראל כץ.

 

עוד ישתתפו דרך קבע בישיבות הוועדה: שרת העלייה והקליטה, סופה לנדבר; מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר; ראש אגף התקציבים, גל הרשקוביץ; מנהל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן ומנהלת מינהל התכנון במשרד הפנים, בינת שוורץ.

 

יאיר לפיד: שינוי עומק בדיור

יאיר לפיד כתב היום בעמוד הפייסבוק שלו בהקשר לוועדה: "..כל מה שאנחנו עושים היום הוא חלק מתוכנית ארוכת-טווח שתביא לשינוי עומק בחינוך, בדיור, בהורדת יוקר המחיה, בשיוויון בנטל, בכל מה שחשוב לאדם העובד בישראל.

 

"בשביל זה אנחנו מקימים את קבינט הדיור, בשביל זה מוקמת ועדת השרים לשיוויון בנטל, בשביל זה יוקם קבינט מיוחד לטיפול ביוקר המחיה, בשביל זה אנחנו מקדמים את 'עשור החינוך'.. אנחנו מאזנים את התקציב בידיעה ברורה שזה כרוך במחיר כואב".

 

מה יהיו פעולות הוועדה?

הוועדה תהיה ממונה על ניסוח המדיניות הממשלתית בנוגע לשוק הדיור. מנוסח ההחלטה על הקמתה, עולה כי שני הפרויקטים הראשונים שיקדמו חבריה הם פינוי-בינוי במרכז הארץ והקמת מאגר של דירות להשכרה לטווח ארוך.

 

היוזמות בתחום פינוי-בינוי יתרכזו בגוש דן, בעיקר בחלקים של תל אביב ורמת גן הגובלים ממערב בנתיבי איילון. חברי הוועדה ינסו לקדם רפורמות מבניות וצעדים חקיקתיים שיאפשרו ליזמים להתגבר על מכשולים ביורוקרטים והתנגדויות דיירים ולקדם עסקאות של פינוי-בינוי. במסגרת עסקאות אלו, יפנו הדיירים בבניין את דירותיהם ויקבלו מהיזם שיפוי על שכר הדירה שישלמו במקום אחר.

 

לאחר הפינוי, יוסיף היזם קומה או שתיים לבניין ובתמורה ישפץ את השטחים הציבוריים בבניין הישן, יוסיף מעלית ומקומות חניה וכך יעלה את ערך הדירות של המפונים. לאחר מכן, ימכור היזם את הדירות בקומות שהוסיף במחירי שוק. תוספת הדירות באזור מבוקש, בלב גוש דן, אמורה לתרום לירידת מחירים ותקל על מצוקת הדיור באזור תל אביב.

 

התכנית להקמת מאגר דירות להשכרה ארוכת טווח מורכבת יותר ונמצאת כרגע בחיתוליה. התכנית מבוססת על העיקרון הבא: המדינה מוציאה מכרז למכירת קרקע ללא מחיר מינימום. התנאי להשתתפות במכרז הוא הנכונות להשכיר את הדירות שיבנו בחוזים ארוכי טווח ל-5 שנים, שבהם שכר הדירה מוצמד למדד. בנוסף, יש להשכיר 25% מהדירות במחיר מפוקח לזכאי משרד השיכון.

 

הזוכה במכרז הוא היזם שהציע את המחיר הגבוה ביותר לקרקע, אך מחיר זה הוא כמובן נמוך בהרבה מהמחיר שגובה המדינה בדרך כלל. לדוגמא, במכרז היחיד שהסתיים בהצלחה עד כה, הוחכרה קרקע לבנייה של 238 יחידות דיור ברעננה, ששווייה 171 מיליון שקל, ב-21 מיליון שקל בלבד.

 

המודל של שכירות ארוכת טווח נועד להעניק חלופות לרכישת דירה במחירים הגבוהים שלימינו. הפרויקט מכוון בעיקר לגופים מוסדיים (קרנות פנסיה, חברות ביטוח ובתי השקעות) שמשקיעים בפרויקטים דומים בחו"ל. עם זאת, המכרז היחיד עד כה, זכתה דווקא חברת א. א. רובינשטיין, המתמחה בבניית דיור ציבורי. מכרז נוסף בבאר שבע הסתיים ללא מועמדים.

 

אחד האתגרים הגדולים של ועדת הדיור החדשה, יהיה להבין כיצד ניתן לעודד את הגופים המוסדיים בישראל לגשת למכרזים ולבנות פרויקטים להשכרה לטווח ארוך.

 

השירות הלאומי יועבר למשרדו של בנט

עוד תאשר מחר הממשלה את העברת את כל הסמכויות הנוגעות לשירות לאומי ואזרחי לאחריותו של שר הכלכלה, נפתלי בנט. כיום, נמצאת הסמכות בידי שר המדע.

 

באותה הזדמנות, תשנה הממשלה את שמו של המשרד ממשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (תמ"ת) לשמו החדש "משרד הכלכלה". שינוי שמו של המשרד משקף את הסמכויות הנוספות שמוענקות לשר בנט, לטפל בנושא שילובן של אוכלוסיות בעלות שיעור השתתפות נמוך בכוח העבודה, בשוק התעסוקה.

 

במסגרת הרחבת סמכויות המשרד, יקבל משרד הכלכלה אחריות על מינהלת השירות הלאומי-אזרחי, שהייתה עד כה בתחום אחריותו של משרד המדע. סמכות נוספת שתועבר למשרד הכלכלה, ממשרד הרווחה, היא הסמכות להגדיר בת שירות לאומי כ"ילדה" לצורך קצבאות ביטוח לאומי. העברת סמכות זו, טעונה עדיין את אישור הכנסת ועל פי החלטת הממשלה, שר הכלכלה יתייעץ עם שר הרווחה לפני התקנת תקנות חדשות בנושא זה.

 

יעל אנדורן תמונה למנכ"ל האוצר

בנוסף, תאשר הממשלה את מינויה של יעל אנדורן למנכ"ל משרד האוצר. אנדורן תחליף את דורון כהן, שמונה על ידי שר האוצר הקודם, יובל שטייניץ. מינויה כבר אושר על ידי נציבות שירות המדינה והוא צפוי לעבור בקלות את אישורם של שרי הממשלה.

 

אנדורן (42), כיהנה בעבר כסגנית ראש אגף התקציבים במשרד האוצר וכמנהלת "עמיתים", הגוף המנהל את קרנות הפנסיה הוותיקות של המדינה. היא האישה הראשונה בתולדות המדינה שממונה לתפקיד מנכ"ל משרד האוצר.

 

מיד לאחר אישור מינויה בממשלה, תתפטר אנדורן מתפקידיה כדירקטורית חיצונית בחברות ציבוריות גדולות המושפעות מהחלטות משרד האוצר. אנדורן מכהנת כדירקטורית חיצונית בחברות אל על ובזן (בתי זיקוק לנפט).  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
נפתלי בנט. השירות הלאומי יעבור למשרדו ממשרד המדע
צילום: מוטי קמחי
יאיר לפיד. יחבור לעמיר פרץ וסילבן שלום
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים