יום רביעי, 22.05.2024 שעה 01:16
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
8225-7335מכבי ת"א1
7426-7535מכבי חיפה2
6136-5435הפועל ב"ש3
5647-4635הפועל חיפה4
4442-3835מכבי בני ריינה5
4145-3535בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4339-3833הפועל ירושלים1
4057-4433מכבי פ"ת2
3848-3633מכבי נתניה3
3745-2933מ.ס אשדוד4
3640-4533בית"ר ירושלים5
3649-2833הפועל חדרה6
3351-3533הפועל ת"א7
2451-2533הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • בני סכנין
  • שבת, 25/05, 18:30
  • הפועל ב"ש
  • מכבי חיפה
  • שבת, 25/05, 18:30
  • הפועל חיפה
  • מכבי ת"א
  • שבת, 25/05, 18:30
  • מכבי בני ריינה

הפועל ת"א או בית"ר, מי טובה יותר במאני-טיים?

מירוץ אחד לאליפות ושלושה גמרי גביע הפגישו את היריבות המושבעות. בדקנו מי יצאה עם ידה על העליונה במשחקים המכריעים

|
גרשון ודה סילבה. מי יתעלה ברגע האמת (גיא בן זיו)
גרשון ודה סילבה. מי יתעלה ברגע האמת (גיא בן זיו)

הערב (שני) ב-20:50 יירשם פרק נוסף באחת היריבויות הגדולות של הכדורגל הישראלי. האלופה ומחזיקת הגביע, בית"ר ירושלים, תארח את היריבה המושבעת שלה, הפועל תל אביב.

עבור שתי הקבוצות, מדובר בסוג של משחק עונה. בית"ר שבמקום הרביעי נמצאת בסוג של קאמבק עם 5 ניצחונות מששת משחקיה האחרונים והפסד בודד ב-14 משחקיה האחרונים.

הבעיה היא שההפסד הזה לא היה סתם הפסד, אלא השפלה של 4:0 בבלומפילד מול הפועל תל אביב. גם ההפסד הקודם של בית"ר בליגה היה מול אותה הפועל, הפעם בטדי, כשהאדומים עקצו פעמיים בדקות הסיום לאחר שבית"ר לא הפסיקה להחמיץ.

למרות ההפסדים והעונה הבינונית, בית"ר ניצבת במקום הרביעי, מרחק 5 נקודות מהמוליכה מכבי חיפה, וזה עוד עם מינוס 2 נקודות מפתיחת העונה, מה שאומר שבית"ר יכולה לעשות את מה שנחשב לבלתי יאומן בשלבים רבים של העונה ולקחת אליפות שלישית ברציפות.

אצל הפועל, התמונה שונה. האדומים מגיעים כשהם במקום השני, רק נקודה מהמוליכה, אבל במורל ירוד לאחר שהודחו מהגביע, איבדו את ביברס נאתכו שנפצע מול מכבי חיפה, וגם ייחסרו את סמואל יבואה שלא שב מאזכרת אימו בגאנה בזמן שנקבע. בנוסף איבדו האדומים לפני שבועיים גם את הקשר שי אבוטבול שגמר את העונה בגלל שבר ברגלו.

ביברס נאתכו מול חיפה. חיסרון משמעותי להפועל (עמית מצפה)
ביברס נאתכו מול חיפה. חיסרון משמעותי להפועל (עמית מצפה)

כל אלה מביאים את שתי הקבוצות למשחק בטדי כשהן מודעות היטב לעובדה שמדובר במאני טיים. אז כמובן שיצאתי לבדוק איך זה נגמר עד עכשיו כששתי היריבות הללו נפגשו במאני-טיים.

1997/8 - עונת השרוכים והגול של פישונט
את עונת 97/8 התחילה בית"ר ירושלים כמועמדת מספר 1 לזכיה בליגה לאחר אליפות משכנעת מאוד בעונה הקודמת. את אלי כהן, שזכה איתה באליפות, החליף דרור קשטן, והשריף המאוכזב נדד להפועל ת"א, ששרדה בקושי בליגה אחרי עוד עונה בתחתית.

האדומים החלו את העונה עם יכולת מפתיעה והתברגו בצמרת. לבית"ר לקח קצת יותר זמן להתחבר, והיא מצאה את עצמה רודפת אחרי הפועל. שתי הקבוצות נפגשו לקראת סוף הסיבוב הראשון בטדי והירושלמים ניצחו 1:2, אבל הפועל נשארה בפיסגה.

אלי כהן. זכה באליפות עם בית
אלי כהן. זכה באליפות עם בית"ר, פיספס אליפות עם הפועל (שי לוי)

לקראת סיום העונה הצטמצם המירוץ לשתי היריבות המושבעות, כשהפועל ראשונה, בעיקר בזכות הגנה חזקה, ובית"ר דולקת אחריה עם כדורגל התקפי ומבריק יותר, שבוע אחרי שבוע. במחזור ה-25 הגיע משחק העונה כשהפועל אירחה את האלופה בבלומפילד עם יתרון 3 נקודות על פניה בפיסגה.

למזלם הרע של האדומים, כוכבם הגדול באותה עונה, שלום תקווה, לקה בקלקול קיבה ולא היה כשיר ל-90 דקות. למזלם הרע עוד יותר, הדף שוער הפועל דאז, שביט אלימלך, טיל של אישטוון האמר מ-25 מטרים היישר לרגליו של הונגרי נוסף, אישטוון פישונט, שלא התקשה לבעוט מקרוב לרשת. כל זה קרה בדקה ה-23 של המשחק ועד לסיום התוצאה לא השתנתה ובית"ר עלתה לפיסגה בזכות הפרש שערים.

מה שכן השתנה הוא מאזן השחקנים על המגרש. אלימלך הורחק לקראת הסיום בגלל פרובוקציה והתחזות של ניר סביליה, והפועל, שנאלצה לשחק במחזור שלאחר מכן ללא שוערה המורחק, הפסידה 2:0 להפועל חיפה והתרחקה עוד יותר ממאבק האליפות.

שביט אלימלך. הדיפה אומללה והרחקה במשחק העונה (אור שפונדר)
שביט אלימלך. הדיפה אומללה והרחקה במשחק העונה (אור שפונדר)

מי שהרחיק את אלימלך היה אייל צור, אותו אחד שהוסיף 5 דקות למשחק השרוכים המפורסם במחזור הלפני אחרון. באותו משחק השוותה בית שאן בדקה ה-86 ל-2:2 מול בית"ר ירושלים, תוצאה שהיתה מחזירה את הפועל לפיסגה וככל הנראה מסייעת לה לזכות באליפות, אבל בדקות שלאחר השער שחקני בית שאן שימשו כקונוסים ופישונט, שוב הוא, כבש את השער הכי חשוב של בית"ר באותה עונה.

הירושלמים חגגו עוד אליפות, שניה ברציפות, על חשבונם של האדומים המתוסכלים שזוכרים עד היום את המשחק ההוא בקרית אליעזר לדיראון עולם.

1998/9 - הנקמה של אלי כהן והאדומים
פרשת השרוכים הותירה צלקות בליבם של אוהדי הפועל תל אביב, אבל אפילו הם לא האמינו שיוכלו להשיג נקמה מתוקה בבית"רים כעבור שנה אחת בלבד. האדומים גברו באותה עונה פעמיים על בית"ר 0:1 בבלומפילד ו-0:1 בטדי משער של עידן טל, היום שחקן בית"ר, שלא ישחק מול הפועל בגלל הרחקה. אבל הדובדבן הגיע בגמר הגביע.

עידן טל (גיא בן זיו)
עידן טל. ניצח את בית"ר בטדי עם הפועל (גיא בן זיו)

הפועל הגיעה לשם לראשונה מזה 5 שנים לגמר לאחר ניצחון בחצי הגמר על הפועל פ"ת. בית"ר, שסבלה מעונה לא מזהירה, הגיעה לגמר לאחר שלא היתה בו מאז 1989.

הגמר עצמו נערך בסמוך למועד הבחירות בין אהוד ברק לבנימין נתניהו, ובהן הביס ברק את נתניהו, שכיהן אז כראש ממשלה. גם אוהדי הפועל קיוו למהפך במאזן הכוחות מול בית"ר, קיוו וקיבלו.

המשחק דווקא התחיל טוב עבור הבית"רים, שעלו ליתרון תוך 6 דקות משער של ניר סביליה, אבל שלום תקווה, שהפעם היה כשיר בהחלט, השווה לזכות הפועל בדקה ה-14. המשחק המשיך להיות קצבי, אבל ללא שערים, ושתי היריבות המושבעות הגיעו לפנדלים בתום 120 דקות.

קשטן. הפעם הוא מצא את עצמו בצד המפסיד (תומר גבאי)
קשטן. הפעם הוא מצא את עצמו בצד המפסיד (תומר גבאי)

כאן הגיע הרגע הגדול של שביט אלימלך שהדף שני פנדלים, ראה את טרטיאק מעיף עוד פנדל 5 מטרים מעל המשקוף והפך לגיבור הגביע של הפועל ת"א, שניצחה 1:3 בקרב בעיטות ההכרעה.

אגב, את הפנדל האחרון בעט שמעון גרשון, הסמל האדום אז, והיום בית"רי בתשלום. איך שגלגל מסתובב לו. הפועל סגרה חשבון עם גביע ראשון אחרי 16 שנים, ואלי כהן נקם בקשטן שהחליף אותו בבית"ר ולקח לו אליפות.

1999/2000 - שוב פנדלים בדרך לדאבל אדום
רק שנה חלפה לה, ושוב השתיים הגיעו למפגש מרתק בגמר גביע המדינה. הפעם יחסי הכוחות היו ברורים. הפועל תל אביב, אותה אימן לא אחר מדרור קשטן, ששוב החליף את אלי כהן, כבר הבטיחה לעצמה אליפות לאחר עונה מדהימה, בה איבדה את חלוצה המצטיין רונן חרזי בגלל פציעה.

שלום תקווה. זכה בשני גביעים ואליפות עם הפועל
שלום תקווה. זכה בשני גביעים ואליפות עם הפועל

בית"ר לעומת זאת היתה קבוצת אמצע טבלה בינונית, בשנתו הראשונה של אלי אוחנה כמאמן. למרות זאת, אוהדיה הגיעו בהמוניהם לאצטדיון ר"ג שהיה מלא לחלוטין. גם הבית"רים וגם האדומים ראו את אחד ממשחקי גמר הגביע הגדולים בכל הזמנים.

זה התחיל עם כרטיס אדום ששלף מאיר לוי לעברו של גולן דרעי, שגרר התפרצות חסרת תקדים לעברו מצד מאמן בית"ר. לאחר מכן לוי איזן את מספר השחקנים על המגרש עם אדום מוזר לעברו של אייל בן עמי. אבל זה היה רק היומן.

בדקה ה-87 בלילי שלח את דיאן רצ'וניצ'ה שמצד שמאל מ-12 מטרים בעט טיל לרשת של קורנפיין והעלה את הפועל ל-0:1. אוהדי בית"ר שלא יכלו לעמוד בהפסד שני רצוף לאדומים בגמר החלו ללכת הביתה, אבל שניות לפני שריקת הסיום בדקה ה-94 השווה ויקטור פאצ'ה והוציא את הגביע מהידיים של הפועל.

סלים טועמה. כבש בגמר הגביע (גבע תלם)
סלים טועמה. כבש בגמר הגביע (גבע תלם)

המשחק הלך להארכה ושוב הפועל מצאה את עצמה בעמדת ניצחון עם שער של סלים טועמה בדקה ה-115 מבישול ענק של שלום תקווה. אבל אקורד הסיום היה שוב של הבית"רים השוו שוב מראשו של ויקטור פאצ'ה בדקה ה-120 ופעם השניה יצאו מהקבר.

אלא שבפנדלים הפועל דווקא לא נשברה, ושביט אלימלך שוב כיכב. רצ'וניצ'ה בעט את הפנדל האחרון פנימה, הפועל ניצחה 2:4 והשלימה דאבל היסטורי. שמעון גרשון היה זה שהניף את הגביע, ובמחווה מרגשת הזמין את שלום תקווה הוותיק להניף איתו.

2007/8 - שוב פנדלים, שוב דאבל, שוב נקמה
בעונה שעברה הגיעו בית"ר והפועל שוב לקרב ראש בראש על תואר. התמונה היתה דומה לזו של שנת 2000, רק הפוכה. הפעם בית"ר היתה זו שדהרה לאליפות ורצתה להשלים דאבל היסטורי, ואילו הפועל קירטעה בליגה.

דגו. החמיץ פנדל שיכול היה לתת להפועל גביע (תומר גבאי)
דגו. החמיץ פנדל שיכול היה לתת להפועל גביע (תומר גבאי)

למרות העונה החלשה של האדומים, הם ניצחו בליגה 1:3 את בית"ר ירושלים ודחו את חגיגות האליפות של אוהדי בית"ר, שקיוו לחגוג דווקא מול היריבה השנואה.

אבל בגביע הגיעה הנקמה הירושלמית. 120 הדקות הראשות הסתיימו ללא שערים, כשדקה לפני תום 90 הדקות החמיץ טוטו תמוז שער בטוח.

שתי הקבוצות ניגשו לפנדלים, ובואטנג החמיץ ראשון. הפועל לא פיספסה, והגיעה לפנדל האחרון של ברוך דגו במצב של 4:4. בעיטה טובה של דגו, והאדומים היו חוגגים גביע שלישי ברציפות וניצחון שלישי בפנדלים על חשבון בית"ר. אלא שדווקא אז קאלה המושמץ הדף את הפנדל והציל את בית"ר.

קאלה חוגג אחרי הפנדל האחרון. דאבל היסטורי לבית
קאלה חוגג אחרי הפנדל האחרון. דאבל היסטורי לבית"ר (ניר בוקסנבאום)

שמעון גרשון, שלא נכלל בחמישיית הבועטים של בית"ר, בעט את הפנדל השישי פנימה, והבעיטה של ראובן עובד נעצרה גם היא אצל קאלה, שנתן לבית"ר ניצחון, גביע ראשון לאחר 19 שנים ודאבל ראשון בהיסטוריה של המועדון.

הערב, כאמור, שתי האימפריות ייפגשו בטדי. בית"ר חייבת ניצחון כדי להתקרב לפיסגה, להמשיך ברצף ולנקום באדומים, שמצידם עשויים להסתפק בתיקו בגלל ההרכב החסר, אבל מצד שני כבר ניצחו העונה פעמיים את הבית"רים.

חושבים שאתם יודעים מה יהיה? טקבקו...

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */