שתף קטע נבחר

קנדה מחסלת את מטבע הפני. בקרוב בארה"ב?

הממשל הקנדי רוצה לחסוך בעלויות, ואחת הדרכים שהוא חשב עליהן היא הוצאה של מטבע הפני (סנט) מהמחזור. האם שכנתה מדרום תאמץ את הרעיון, שנמצא על הפרק כבר מספר שנים? בארה"ב עלות ייצור סנט אחד היא 2.4 סנט, בעוד שבקנדה העלות עומדת "רק" על 1.6 סנט

החברה המלכותית למטבעות בקנדה הודיעה אתמול (ב') באופן רשמי על סיום ההפצה של מטבעות הפני למוסדות פיננסיים, תוך הסבר כי עלות של המטבעות גדולה יותר מהשווי המוניטרי שלהם. המשמעות היא למעשה הוצאה מהמחזור של המטבע, שבארצות הברית ובקנדה הוא שווה לסנט אחד.

 

מטבעות בכותרות - כתבות נוספות:

 

בקנדה עדיין מתגלגלים נכון להיום 35 מיליארד מטבעות פני, כך שהוא יישאר במחזור למשך מספר שנים, עד שכל המטבעות יעברו להתכה ולמיחזור. ברשימת המדינות שכבר הוציאו את מטבע הפני שלהן משימוש נמצאות בין היתר אוסטרליה, פינלנד, ניו זילנד, נורבגיה, הולנד ושבדיה.

 

פני אמריקאי. יקר מדי לייצור (צילם: shutterstock) (צילם: shutterstock)
פני אמריקאי. יקר מדי לייצור(צילם: shutterstock)

 

ארצות הברית התמודדה עם בעיה דומה בעשורים האחרונים, עם מטבע הפני שלה. החברה האמריקאית למטבעות דיווחה בשנה שעברה כי כל פני עולה לממשלה שני סנט, הכוללים את מחיר הייצור, ההובלה והעלייה בעלות האבץ, שמהווה את המרכיב הגדול ביותר במטבע. העלות ירדה ממחיר ייצור של 2.4 סנט, לאחר התייעלות בייצור, לדברי נציגי הממשל. העלות של ייצור פני אחד בקנדה, לעומת זאת, עומדת על 1.6 סנט.

 

הסנאטור הרפובליקני לשעבר ג'ים קולב, קידם בשנים 2001 ו-2006 - וללא הצלחה - יוזמה להוצאת מטבע הפני מהמחזור. רעיון זה צבר תאוצה מחודשת לאחרונה, על רקע החיפושים של הקונגרס אחר דרכים לקיצוץ ההוצאות במטרה לצמצם את הגירעון בו שרויה ארצות הברית.

 

"מימין, משמאל ובמרכז - כל המפלגות יודעות שהמדינה צריכה לחסוך כמה שניתן", נכתב באתר העצמאי Retire the Penny ("להוציא את הפני מהמחזור") שקורא לחיסול המטבע, "ואי אפשר לחסוף כסף כשהוא מבוזבז".

 

על פי ההערכות הזמינות העדכניות ביותר, החברה האמריקאית למטבעות מוציאה כ-44 מיליון דולר בשנה על ייצור מטבעות הפני.

 

על פע ההצעה של הסנאטור קולב,  אם יוצא הפני משימוש, המחירים בשוק האמריקאי יעוגלו לכפולה הקרובה ביותר של חמישה סנט, כפי שקנדה עומדת לעשות. המהלך יעלה את המחירים של המוצרים והשירותים, מה שבוודאי יסייע למדינה להגדיל את הכנסותיה ממסים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילם: shutterstock
פני קנדי. מדינות אחרות כבר הוציאו את המטבע משימוש
צילם: shutterstock
מומלצים