אוהדי מכבי נתניה חזרו שלשום לכיכר העיר. עד כמה שזה יישמע מוזר, את האוהדים הצהובים לא ממש עניינה העובדה שהקבוצה חטפה רביעייה ממכבי חיפה – הם באו לחגוג את הבטחת הכרטיס לאירופה אחרי 12 שנים נטולות ארומה בינלאומית. וכך, בסביבות חצות, הם הגיעו עם אבוקות וצעיפים, וגררו לשם את השחקנים ובראשם המאמן בני לם. האיש שהדליק מחדש את העיר חולת הכדורגל נישא על כתפיים ונראה האיש הכי מאושר בסביבה.
אותם אוהדים זוכרים שלם בן ה-63 לקח קבוצה כבויה שנמצאת בסכנת ירידה ועם כדורגל התקפי ואטרקטיבי העלה אותה עד לפלייאוף העליון ומשם גם לאירופה. כשמבקשים ממנו לסכם את המסע הוא עונה בכנות: "לא אשקר לך, ביום הראשון שהגעתי והיינו מתחת לקו האדום חשבתי איך אני משאיר את הקבוצה בליגה. בשלב שני חלמתי על פלייאוף עליון, וכשהשגנו את זה - רציתי כרטיס לאירופה. ידעתי שצריך להילחם על זה והשגנו זאת כמו גדולים. הקו שלי היה שאני מאמין בשחקנים, רוצה כדורגל שמח ולהחזיר את הקהל של מכבי נתניה".
6 צפייה בגלריה
בני לם
בני לם
בני לם. "השגנו כרטיס לאירופה כמו גדולים"
(צילום: עוז מועלם)

"יכולים לעלות שלב באירופה"

אחרי הרביעייה ממכבי חיפה, יותר כעסת על התבוסה או שהיית מאושר מההעפלה לאירופה? "מי שמכיר אותי יודע שאני ווינר. הייתי שחקן ווינר, אני מאמן ווינר ואני שונא להפסיד אפילו בשכונה. לא מאמין שהצלחתי לעשות את השינוי וחגגנו יחד עם האוהדים. הרגשתי שאני חייב לשמוח עם הקהל שלנו, אי אפשר לשכוח את כל העונה שעשינו. אני חושב שהמסע הזה שווה הכל בזכות ההעפלה לאירופה".
כשחקן חגגת אליפויות, פה חגגת עם הקהל בכיכר העיר את המקום הרביעי. "הרגשתי שהקהל של נתניה מאוד רצה אירופה אחרי 10 שנים שהוא לא היה שם. זה לא רק אירופה, אלא מכלול של דברים - הכדורגל היפה, הקהל שחזר, ובסוף זה אירופה. אני כשחקן חגגתי אליפויות, אבל התחלנו שלב עם אירופה והשמיים הם הגבול".
לאן אתם מכוונים בעונה הבאה? "רוצים לעלות מדרגה, להמשיך עם הכדורגל השמח, ההתקפי ושהקהל ישמח".
6 צפייה בגלריה
בני לם
בני לם
בעונה הבאה במוקדמות הליגה האזורית
(צילום: עוז מועלם)
אתם מסוגלים לעבור שלב בליגה האזורית?
"ברור שאנחנו יכולים, בדרך שלנו ובקצב שלנו".
ועכשיו ההכנות יתקצרו ויש לכם פחות זמן להיערך לעונה. יש קבוצות שנפגעו מכך. "אנחנו כבר יותר משבועיים על זה כדי להגיע מוכנים. אנחנו מתחילים להתאמן בעוד פחות מחודש ומתכוננים לאתגר הזה בצורה נכונה. אני לא חושב שבגלל שאחרים נפלו גם אנחנו ניפול. אני מאמין בקבוצה ובדרך שלנו".
אלמוג כהן אמר שהכוכבים שלכם לא למכירה, אבל אתה יודע שהקבוצות עם התקציבים הגדולים ינסו לפתות שחקנים שלך. כמה להערכתך יעזבו? "אני מאמין שרוב הסגל יישאר, ואליו נוסיף עוד שניים־שלושה שחקנים. אם נצטרך למכור אחד או שניים, נביא במקומם שלושה שישדרגו אותנו".
6 צפייה בגלריה
בני לם
בני לם
"מאמין שרוב הסגל יישאר". לם
(צילום: עוז מועלם)
אם תראה שמתחילה מכירת חיסול, יש מצב שתציב אולטימטום: לא מוכן לשחרר יותר שחקנים? "אני לא מדבר במושגים כאלה. כולם, כולל בעל הבית אייל סגל, רוצים להצליח".

"למאמנים אסור לפחד"

מי בנתניה הנוכחית יכול להפוך לכוכב ברמה של השמות מהתקופה שלך? "יש אצלנו שחקנים שוברי שוויון, יש שחקני בית מצוינים וכל אחד מהם יכול להפוך לכוכב, זה מה שמוביל אותנו והופך אותנו לקבוצה חזקה. אם אתה מכריח אותי לבחור שם אחד בולט, אז היום מדברים על עדן קארצב".
הרבה סימנו אותך כמאמן העונה, מגיע לך? "אם בשנה הראשונה שלי נכנסתי לקטגוריה הזו ביחד עם ברק בכר - זה אומר הכל. אני מרוצה מאוד. התואר מגיע לברק אחרי אליפות שנייה ברציפות. אני מבחינתי עשיתי את שלי".
6 צפייה בגלריה
קארצב מול שרי
קארצב מול שרי
עדן קארצב. "שם בולט"
(צילום: עוז מועלם)
איך הרגשת כשאמרו עליך "מאמן כדורגל חופים"? כשנכנסת לתפקיד הייתה מידה של זלזול. "בתחילת העונה זה נתפס כלגלוג והרגשתי לא נעים, אבל עכשיו כולם מבינים שלא צריך לעשות זאת לאחרים. תנו צ'אנס, ואחרי זה תדברו, לא לפני".
איך אתה עם כל השימוש בטכנולוגיה, ניתוחים טקטיים שיורדים לרזולוציות מאוד מפורטות? "יש לי צוות מעולה שכל אחד מתמחה ומתעסק בדברים שלו ואני נעזר בהם. אני מאמין בזה ומתייחס לכך ברצינות. בנוסף, העין שלי מאוד חדה".
6 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר. "מגיע לו להיות מאמן העונה"
(צילום: עוז מועלם)
בשבוע שעבר הרגזת את אנשי הפועל ת"א והם אמרו שהגימיק שלך לא ישרוד הרבה זמן. "אני מאמין בעצמי, בקבוצה שלי, בדרך שלי ובקהל שלי. ימים יגידו".
מה הרגע שהכי ריגש אותך העונה? "היו הרבה רגעים כאלה. לתת 4 למכבי ת"א במשחק הראשון שלי זה היה חלום, גם הניצחונות 0:3 בפלייאוף על באר־שבע ועל מכבי חיפה. אבא שלי גדל על מכבי נתניה והוא הכניס בי את זה. אני מקווה שאי־שם הוא רואה את כל מה שאני עושה. אני חי בחלום".
6 צפייה בגלריה
אלמוג כהן
אלמוג כהן
אלמוג כהן. "התחברנו טוב מאוד"
(צילום: עוז מועלם)
איך העבודה עם אלמוג כהן? "התחברנו מאוד טוב. אלמוג נותן לי שקט בעשייה, אנחנו מדברים 15 פעמים ביום, כל היום ביחד, ואיתו אני יודע שהכל מתוקתק וגם חדר ההלבשה שלנו מעולה. לא האמנתי עד כמה הבן אדם הזה התקדם בחו"ל ושידרג את המועדון. כל הצוות שלנו נתנייתי וכולם חיים את המועדון".
במה המאמנים הצעירים טועים? למה הם כל כך מפחדים לשחק התקפי? "יכול להיות שזה קטע שאנשים מפחדים שיפטרו אותם, חוששים לפרנסה. אסור למאמנים לפחד, הם צריכים ללכת בדרך שלהם. אני מאמין בהתקפה ושההגנה מובילה להתקפה. הקהל בארץ אוהב את זה מאוד".
בני לם יישאר מאמן נתניה גם בסיום העונה הבאה?
"כן, במאה אחוז".