בגיל 90, ניצול השואה שעלה לארץ הגשים חלום וביקר בכותל

אברהם טקאץ', שבגיל 14 פרנס את משפחתו וסייע לה לשרוד את השואה, עלה לארץ מאוקראינה לפני 3 שנים • כעת ארגנה הקרן לידידות ביקור ראשון בכותל • "מעלה לי את הזיכרונות והמחשבות על משפחתי"

אברהם טקאץ' // צילום: הקרן לידידות // אברהם טקאץ' // צילום: הקרן לידידות

"חלמתי על זה כל החיים, והנה אני פה" - כך אמר היום (שני) אברהם טקאץ׳, ניצול שואה בן 90, שביקר לראשונה בחייו בכותל המערבי לרגל יום הולדתו. אברהם עלה יחד עם משפחתו לפני שלוש שנים בסיוע הקרן לידידות מדונייצק שבאוקראינה. 

"עברתי מלחמה אחת קשה ולא רציתי שהמשפחה שלי תעבור מלחמה גם", סיפר אברהם על תקופת מלחמת העולם השנייה. "הייתי בן 14 כשהתחילה המלחמה, אבי גויס לצבא האדום. הפציצו את העיר שלנו בצורה מאסיבית והתחלנו לברוח. הגענו לכפר קטן, קולחוז, באזור רוסי מרוחק. בכפר נשארו רק זקנים וילדים וכולנו עבדנו בחקלאות. אני עבדתי מאוד קשה. הייתי העובד העיקרי של המשפחה, זה שמספק את האוכל לאמא ולאחים. זוכר שהייתי מביא תפוחי אדמה ולחם וככה שרדנו את השנים הקשות של המלחמה. כשחזרנו לעיר שלנו לא נשאר זכר מהבית שלנו, אבל הכי חשוב שכולנו שרדנו את המלחמה ונשארנו בחיים".

אברהם תיאר את התרגשותו במהלך ביקורו ברחבת הכותל: "אני נמצא עכשיו בירושלים, בכותל, במקום הכי קדוש לעם ישראל. זה מעלה לי את הזיכרונות והמחשבות על משפחתי. אני שמח שאת יום ההולדת שלי אני מציין דווקא כאן. זו המתנה הכי מרגשת שיכולתי לקבל". 

לפני מספר ימים פנתה נכדתו של אברהם לקרן לידידות וסיפרה שהיא מבקשת סיוע בארגון יום הולדת מרגש לסבה, שמעולם לא ביקר בכותל. אנשי המוקד התגייסו מיד למשימה. ג׳ואל אקשטיין, יו״ר הועד המנהל של הקרן לידידות, סיפרה: ״אנו מקבלים מאות פניות בכל יום מאזרחים הזקוקים לסיוע בשלל מצבים, מעוני ורווחה ועד מצבים כאלה שדווקא משמחים. צוות הקרן פועל במרץ לנסות למצוא פתרון לכל פונה באמצעות תכניות הקרן, מאות עמותות שותפות, ולפעמים באמצעות חשיבה מחוץ לקופסא והתאמת פתרון אישי לפי צרכיו ומצבו של הפונה. 

"המקרה הזה מרגש במיוחד, שכן מדובר בקשיש אשר עלה ארצה בסיוע שלנו וכעת מקבל סיוע יחד עם עשרות אלפי קשישים וניצולי שואה בהם אנו מטפלים בישראל". 

בקרן למורשת הכותל המערבי אמרו כי ״ביקורו של ניצול השואה אברהם טקאץ׳ בן ה-90 בכותל המערבי עורר התרגשות רבה בקרב כל מי שנכח במעמד. הזדמנות פז נפלה בחלקנו להיות שותפים להגשמת חלומו להגיע למקום הכיסופים שלו ושל כל העם היהודי. החיוך הרחב שנסוך על פניו היטיב לתאר, יותר מכל דבר אחר, את עוצמת הרגש שעורר בו ביקורו בכותל״.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר