מחקר: שליש מהסטודנטים שנוטלים ריטלין עושים זאת ללא מרשם

"הסם החכם", כפי שהוא מכונה על ידי החוקרות באוניברסיטת אריאל, נלקח לצורך שיפור ההישגים הלימודיים • שני שלישים מהמשתמשים בריטלין השיגו את התרופה מחבר בעל מרשם רפואי

ריטלין. לקשב וריכוז, צילום: קוקו

שימוש בריטלין ובחומרים אחרים לטיפול בהפרעות קשב וריכוז ללא מרשם הוא עבירה על החוק. אלא שנראה שהסטודנטים לא מתרגשים מכך, כפי שמראה מחקר חדש שנערך במחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת אריאל. 

במחקר נבחנה תופעת השימוש בחומרים ממריצים בקרב סטודנטים לצורך שיפור הישגים לימודיים, ונמצא כי 19.3% צורכים ריטלין ותחליפיו - שליש מתוכם עושים זאת ללא מרשם רפואי.

כמחצית מהסטודנטים טוענים שלא ידעו כי חומרים ממריצים הם סמים שלקיחתם ללא מרשם מנוגדת לחוק, וכמעט מחציתם (46.7%) חושבים ששימוש בחומרים ממריצים ללא מרשם לא דומה לשימוש בסמים לא חוקיים. יצוין כי מבחינה חוקית, נטילת חומרים אלה ללא מרשם רפואי דומה ללקיחת כל סם אחר שרשום בפקודת הסמים המסוכנים האסורים בחוק. 

עוד עלה מהממצאים כי 65% מהמשתמשים בריטלין ללא מרשם השיגו את התרופה מחבר קרוב או חבר ללימודים, בעל מרשם רפואי, וכ־35% מהסטודנטים השיגו אותו מקרוב משפחה בעל מרשם. את המחקר ערכו ד"ר ורד נאמן־חביב וד"ר חגית בוני־נח מהמחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת אריאל. השתתפו בו 814 סטודנטים לתואר ראשון בפקולטות למדעי החברה והרוח משלוש אוניברסיטאות ומכללה אחת במרכז הארץ, מתוכם 27% גברים ו־73% נשים. 

לדברי החוקרות, שמכנות את הריטלין "הסם החכם", במחקר נמצא קשר ישיר בין השימוש בחומרים ממריצים ובין רמת חרדת הבחינות בקרב הסטודנטים. ד"ר ורד נאמן־חביב מציינת כי "הממצאים מראים שיש שימוש יתר בריטלין בקרב סטודנטים בעלי חרדת בחינות, ככל הנראה הם משתמשים בריטלין כמפחית חרדה במבחן. זמינות הריטלין בהרבה מאוד בתים, גרמה לכך שהתרופה הפכה לחלק בלתי נפרד מפוטנציאל הסמים של הסטודנטים. ברגע שנותנים לזה לגיטימציה חברתית, הם לא חושבים שיש בעיה בשימוש". 

עוד נמצא כי סטודנטים המשתמשים בתרופות ממריצות משתמשים יותר בקנאביס, שותים יותר אלכוהול ומעשנים יותר טבק, לעומת אלו שלא. ממצא זה נכון גם לגבי סטודנטים המשתמשים בריטלין ובתחליפיו באופן חוקי, וגם לגבי אלו המשתמשים באופן שאינו חוקי - ללא מרשם. בהתאם, נמצא קשר חיובי מובהק בין עמדות כלפי שימוש בריטלין לעמדות כלפי שימוש בקנאביס. 

יצוין כי בסקרים שנערכו בישראל על ידי הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, נמצא כי בשנים 2013 ו־2014, ריטלין ללא מרשם רפואי הפך לחומר השני בשכיחותו בשימוש בקרב סטודנטים, לאחר הקנאביס.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר