צילום: בן יצחקי // ד"ר שיבי דרורי. תרם לפיתוחה של שפת יין ישראלית מקורית

כאן היה ביתוני

זני הענבים העתיקים של הארץ זוכים סוף סוף ליין משלהם

חמדאני, ג'נדאלי, מראווי, ביתוני. כדאי שתזכרו את השמות הללו כי אתם עומדים לשמוע אותם לא מעט בשנים הקרובות. ענף היין הישראלי המודרני עבר כמה תהפוכות מאז צאתו לדרך בסוף המאה ה־19, מבחינת הסגנון ומבחינת זני הענבים שהגיעו ברובם מאירופה. במקביל לזנים אלה גדלו להם הרחק מהעין הציבורית כמה וכמה זני ענבים מקומיים עקשניים במיוחד. הם שרדו את הכיבוש המוסלמי, שגרם להפסקה בעשיית היין בארץ במאה ה־13, שימשו בעיקר ענבי מאכל וחיכו לרגע שבו יתברר שאפשר לעשות מהם יין. 

הראשון שניסה והצליח היה יקב כרמיזן, שממוקם בין ירושלים לגדה, שהחל לפני כעשור, בעצתם של מומחים איטלקים, לייצר יין בסיסי, צנוע וטעים מענבי חמדאני וג'נדאלי. 

ואולם לפריצה המשמעותית של הזנים הללו לתודעה הייננית אחראי ד"ר שיבי דרורי מאוניברסיטת אריאל, שהוא גם היינן של יקב גבעות. דרורי, שחוקר זני ענבים מקומיים עתיקים, קיבץ בשנת 2014 ייננים מכמה יקבים מובילים, כדי לטעום יינות מזנים עתיקים לא מוכרים, שהוא והצוות שלו עשו ביקב המחקרי של האוניברסיטה. כתוצאה מהמפגש הזה נולדו כמה יינות, שאמנם לא מאיימים על מקומם של הזנים הקלאסיים, אבל בהחלט תורמים לפיתוחה של שפת יין ישראלית מקורית.  

יזרעאל, פט נט, דבוקי 2016

פט נט, או בשמו המלא "פטלינט נטורל" (מבעבע טבעי), הוא שמו של אחד מסגנונות היין המדוברים ביותר בעולם בשנים האחרונות. מדובר ביין שנכנס לבקבוק לפני תום תהליך התסיסה ולכן הוא עדיין מבעבע. לפט נט של יזרעאל, יין לבן, שנעשה מענבי דבוקי והושק בקיץ האחרון, יש ריחות פראיים, מלאי חיים ומלוכלכים של שמרים, תפוחים ירוקים ויין בעשייה, מרקם חלקלק וטעמים בשלים, מתקתקים. טבעי שתתאהבו בו. כשר. המחיר: כ־90 שקלים. 

רקנאטי, מראווי 2016 

זהו הבציר השלישי שבו נעשה המראווי של רקנאטי, ועושה רושם כי הלקחים משני קודמיו נלמדו ויושמו היטב. היין הלבן תסס והתיישן כעשרה חודשים בחביות עץ על משקעי השמרים שהוסיפו לו עושר, מורכבות ומינרליות. יש לו ריחות ידידותיים של פירות מתוקים, פרחים ושכבה דקה של גיר רטוב ברקע. המרקם שלו חלקלק, הטעמים מאוזנים והרמוניים, החמיצות נעימה והסיומת מרעננת. כשר. המחיר: כ־100 שקלים. 

גבעות ג'נדאלי 2016

היין הלבן, שנעשה ללא מגע עם חביות עץ ביקב של ד"ר דרורי, הוא צלול ובהיר ובעל ריחות נקיים ומרוסנים של פירות לבנים, פירות כתומים, פרחים, עשב קצור ומינרלים. המגע שלו עם החך רענן, מוצק ומלא חיים, החמיצות דקה ומרעננת והסיומת יבשה, חמצמצה ומרירה מעט, שמי שיתרכז יוכל למצוא בה גם עקבות של מלח. יין מרשים והרמוני, שלוקח את הזן העתיק למחוזות מודרניים ומהנים במיוחד. כשר. המחיר: כ־110 שקלים. 

פלדשטיין, דבוקי 2015 

את היין הלבן, שהופיע במדור עם השקתו לפני כמה חודשים, הגדרתי בזמנו כ"דבוקי למתקדמים". במפגש הראשוני שלו עם האף עולים ריחות שמרים ומינרלים, ומאחוריהם מבצבצים ניחוחות פירות לבנים, פרחים ונגיעה של פרי הדר. המבנה שלו עגלגל ומוצק, הטעמים רעננים והסיומת חדה. לאנשים שמחפשים ביין הלבן שלהם קצת יותר מאשר נוכחות פרי ותבלינים. המחיר: כ־150 שקלים. 

רקנאטי ביתוני 2016 

הביתוני, אחיו האדום של המראווי שהושק השנה לראשונה, נעשה מענבי כרם הגדל ליד חברון, בתצורת "סוכה", שמגינה על הענבים מפני השמש, וללא השקיה. היין, שתסס בחלקו באשכולות שלמים והתיישן כתשעה חודשים בחביות, הוא בהיר וצלול, עם ריחות של פרי טרי, פרי בוסר, אדמה, פרחים ותבלינים. הטעמים מעודנים, מעושנים מעט, והסיומת רכה. בטמפרטורה הנכונה יהיה אפשר ליהנות ממנו גם בימים חמים. כשר. המחיר: כ־100 שקלים. 

yairgath@gmail.comטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו