וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקנצלר הבא של אוסטריה: "ילד הפלא" שסוחף את מצביעי הימין הקיצוני

7.10.2017 / 18:25

בגיל 31 צפוי שר החוץ סבסטיאן קורץ לנצח בבחירות לפרלמנט בשבוע הבא, אחרי שעיצב בדמותו את המפלגה השמרנית ואימץ עמדות קשוחות נגד המהגרים והאסלאם. הוא עשוי להקים קואליציה עם מפלגת החירות, אף שזו מאשימה אותו בגניבת רעיונות. ואיך הוא קשור לפרשת הצוללות?

צילום: רויטרס עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: אוסטריה מתכוננת לבואם של מהגרים, 2015)

אחרי כישלון צורב בבחירות לנשיאות, נדרשו השמרנים באוסטריה לשידוד מערכות כדי לבלום את הצניחה החופשית ואת בריחת הקולות אל הימין הקיצוני. התרופה לקריסת המפלגה, שחלקה עם הסוציאל-דמוקרטים את השליטה במדינה מאז תום מלחמת העולם השנייה, הייתה ממש מתחת לאף, במשרד החוץ בווינה. ביום ראשון הבא יתקיימו הבחירות לפרלמנט, ומהן אמור לצמוח קנצלר צעיר וחדש.

סבסטיאן קורץ היה לשר החוץ הצעיר ביותר של האיחוד האירופי אי-פעם, כשמונה להיות הדיפלומט מספר 1 של המדינה המרכז אירופית ב-2013, בהיותו בן 27 בלבד. בחזותו ובנמרצותו הוא מזכיר לרבים את נשיא צרפת עמנואל מקרון, אך ניסיונו ועמדותיו שונים בתכלית. קורץ אמנם רק בן 31 בלבד, אבל הוא בשר מבשרה של האליטה הפוליטית באוסטריה.

הוא שימש ראש אגף הצעירים של המפלגה השמרנית (OVP) וחבר בממשלה מאז 2011, כשמפלגתו נמצאת בשלטון ב-30 השנה האחרונות. קורץ השכיל לקרוא את המפה הפוליטית המשתנה במהירות, בדומה למתרחש ברחבי היבשת. המפלגות הממוסדות מאבדות מכוחן, לטובת מפלגות פופוליסטיות ונישתיות. באוסטריה, אלו מפלגת החירות, שהתעצמה בשל משבר המהגרים, ומפלגת הירוקים.

מנהיג המפלגה השמרנית ושר החוץ של אוסטריה קורץ בעצרת בחירות בווינה, ספטמבר 2017. רויטרס
מנסה להפוך את הממסד הפוליטי מבפנים. קורץ בעצרת בחירות/רויטרס

שתיהן העפילו לסיבוב המכריע בבחירות לנשיאות בעוד השמרנים והסוציאל-דמוקרטים מובסים בסיבוב הראשון, ורק בסיבוב חוזר הוכרע כי הימין הקיצוני לא ינהיג מדינה באירופה לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. למרות זאת, המפלגה השמרנית הבינה את המסר ושברה ימינה, כשבחרה בקורץ, המכונה "וונדרווזי", ילד פלא, בפריימריז במאי.

אחרי שדשדשה במקום השלישי בסקרים וראתה את מפלגת החירות (FPO) הרחק מלמעלה, המפלגה השמרנית זינקה למקום הראשון עם פער של כ-9% מיריבותיה בימין הקיצוני ובשמאל-מרכז. קורץ עשה זו בדרך הקלה - ניגן על פחדי האוכלוסייה מגלי המהגרים ומבקשי המקלט ששטפו את היבשת.

שלטי חוצות בעד מנהיג השמרנים קורץ בווינה, בירת אוסטריה, אוקטובר 2017. רויטרס
שינה את שם הרשימה על שמו. שלט תמיכה בקורץ בווינה/רויטרס

בניגוד לפוליטיקאים אחרים או לטירונים פוליטיים, לקורץ יש גם קבלות בתחום שמסייעות לו למשוך קולות מהימין הקיצוני. לבד היותו הדיפלומט הבכיר ביותר בווינה, הוא גם השר האחראי על האינטגרציה - משמע על שילוב המהגרים בחברה.
הוא לוקח קרדיט על סגירת נתיב הבלקן בשנה שעברה, שצמצם משמעותית את זרם הפליטים אל אירופה, ומבטיח להילחם נגד נתיב ההברחה בים התיכון - המסלול המשמעותי האחרון של המהגרים המגיעים ליבשת.

הוא קורא לקצץ בהטבות הכלכליות למהגרים - אפילו אם הם מגיעים משורות האיחוד האירופי – ולסגור גני ילדים של מוסלמים מאחר שלדברי והם עלולים ליצור "חברה מקבילה" באוסטריה.

רק החודש נכנס לתוקף החוק האוסר ללבוש בורקות, על אף שארגונים אסלאמיים טוענים כי רק מספר זעום של נשים לובש את כיסוי הגוף המלא הזה במדינה.

"אכזרי וחסר רחמים"

בדומה לגרמניה השכנה, גם באוסטריה השפעות גל הפליטים שפקד את אירופה לפני שנתיים לא שככו. אחרי שהימין הקיצוני בגרמניה רשם הישג גדול עם הגעתו אל המקום השלישי בבחירות בחודש שעבר, באוסטריה צפויות שתי מפלגות ימין שאינן רחוקות זו מזו בעמדותיהן סביב מדיניות ההגירה לגרוף יותר ממחצית מהקולות – אחרי שמפגלת החירות כבר דמיינה כיצד היא הופכת למפלגה הגדולה ביותר.

למרות ישיבה משותפת אפשרית בקואליציה, במפלגת החירות זועמים על קורץ, שמושווה על ידי רבים ליורג היידר החדש – מנהיגו הבולט הקודם של הימין הקיצוני באוסטריה, שהצלחתו בתחילת העשור הקודם זעזעה את האיחוד האירופי. כיום, עמדותיו של היידר, שנהרג בתאונת דרכים לפני כעשור, כבר חדרו למיינסטריים. "הוא אכזרי וחסר רחמים", תיאר את קורץ היינץ-כריסטיאן שטראסה, מנהיג מפלגת החירות, "המצע שלו הוא פלגיאט פוליטי".

סוד הצלחתו המסחרתת של קורץ נעוץ גם בשינוי התדמיתי
שעשה למפלגה. במטרה להצטייר כמי שמביא רוח חדשה לפוליטיקה המקומית, שמה של המפלגה השמרנית אינו מופיע בשלטי החוצות ורשימת מועמדי המפלגה נקראת "הרשימה של סבסטיאן קורץ". בדומה למה שעשה מקרון בצרפת, גם קורץ גייס מועמדים אאוטסיידרים, כמו קופץ במוט לשעבר המשותק בכל גפיו ומארגן של נשפים בווינה, והוא מרכז בידיו סמכויות גדולות יותר בתור ראש המפלגה אחרי שגרף יותר מ-98% מהקולות בפריימריז.

שר החוץ גם החליף את הצבע המסורתי של המפלגה השמרנית – משחור המזוהה עם הקתוליות אל טורקיז, כפרפרזה לאגם הציורי וורתרסי שבדרום המדינה.

כלי רכב משוריין של צבא אוסטריה בגבול עם הונגריה, ספטמבר 2016. AP
קורץ קורא להגביר את הפיקוח. משוריין אוסטרי בגבול עם הונגריה/AP

חיזוק נוסף ולא צפוי מבחינתו של קורץ הגיע דווקא מיריביו הפולטיים, הסוציאל-דמוקרטים, שכיום מחזיקים במשרת הקאנצלר במסגרת "הקואליציה הגדולה" עם השמרנים. קאנצלר אוסטריה ומנהיג המפלגה כריסטיאן קרן שכר את שירותיו של טל זילברשטיין, יועץ אסטרטגי ישראלי, כדי שזה ינהל את קמפיין הבחירות שלו תמורת 400 אלף אירו. ההתקשרות עמו הסתיימה בעקבות זאת והוא פוטר מתפקידו באמצע אוגוסט, אך הצוות שלו המשיך לפעול – ולגרום נזק כבד לקרן ולסיכויי מפלגתו.

בעמוד פייסבוק ששמו "האמת על סבסטיאן קורץ", הואשם קורץ, במה שלכאורה נראה כמו עמוד של הימין הקיצוני, בכך שהוא מתכנן לאפשר גל חדש של הגירה ממדינות מוסלמיות וכי הוא חלק מ"הרשת הפוליטית" של המיליארדר ההונגרי-אמריקני ג'ורג' סורוס – האויב הגדול ביותר של הימין הקיצוני באירופה.

עמוד אחר, הנושא את השם "למען סבסטיאן קורץ", מתיימר להיות מופעל בידי תומכי המפלגה השמרנית, אך פורסמו בו תכנים שנויים במחלוקת, כמו סקר השואל אם יש לסגור את מעבר ברנר עם איטליה מאחר שארגוני זכויות מאיימים לכאורה להבריח דרך הרי האלפים מהגרים לאוסטריה.

קמפייני ההכפשה הללו, שניסו לצייר את קורץ כשונא זרים ואנטישמי, לא רק שלא הועילו לסוציאל-דמוקרטים, אלא רק הזיקו. המפלגה עצמה התנערה מההשמצות הללו, החריגות במערכת הבחירות באוסטריה, וגם זילברשטיין עצמו אמר כי קרן לא ידע על כך דבר. הקאנצלר גינה בתקיפות, יו"ר המפלה התפטר אך הניסיון למזער נזקים לא צלח.

קנצלר אוסטריה קרן באירוע בחירות, ספטמבר 2017. רויטרס
צולל בסקרים. קנצלר אוסטריה קרן באירוע בחירות/רויטרס

בסקר אחרון שפורסם בעיתון "אוסטרייך" זכתה מפלגת השלטון רק ב-22%, שמעניקים לה את המקום השלישי, אחרי מפלגת החירות – עם 27% - והמפלגה השמרנית – עם 34%. קורץ, שדווקא ניהל קשרים טובים עם ממשלת ישראל בזמן תפקידו ואף נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יצא ללא פגע מהמשחק המלוכלך של אנשי זילברשטיין. פייסבוק שוב התגלה ככלי בעייתי בתקופת מערכות בחירות, אולם במקרה האוסטרי זה פעל נגד מי שעמד מאחורי הפצת פייק ניוז.

אם לא יקרה שינוי דרמטי של הרגע האחרון, קורץ הצעיר יזכה להרכיב את הקואליציה הבאה, ולעצב את אוסטריה בדמותו. עם עלייתו לשלטון, תצטרף וינה לשורת ממשלות אחרות במרכז ובמזרח היבשת, שוקראות תיגר על שאיפותיו של מקרון ושל קנרצלית גרמניה אנגלה מרקל להרחיב את האינטגרציה באיחוד. עם היחלשות כוחה של מרקל בבחירות האחרונות והתחזקות הימין הקיצוני והאגף הימני במפלגתה, מקרון צפוי לראות כיצד חזונו של קורץ דווקא – לאומיות וזהות – נותן את הטון בבריסל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully